pH neutraal
Artikelen: 0

Invriezen samples

Hallo,

Voor mijn thesis onderzoek ik de microbiële samenstelling in schapen. Ik ga dan ook fecale samples verzamelen en doormiddel van qPCR verschillende bacteriële groepen identificeren. Nu heb ik ergens gehoord dat je wel de samples zo snel mogelijk moet invriezen. Ik vroeg me af waarom en op hoeveel graden dit dan moet gebeuren. Er staan hier namelijk vriezers van -80, maar ik ben bang dat ik het dan kapot vries. (of is dat niet mogelijk) Kortom wat is de optimale temperatuur om zo'n sample te bewaren.

Groetjes,

pH neutraal
Benm

Re: Invriezen samples

Kapotvriezen is geen probleem dat erger wordt als je iets kouder opslaat - eenmaal bevroren ontstaat er geen extra schade als je iets van bijv -20 naar -80 of stikstof overbrengt, het is alleen langer houdbaar bij een lagere temperatuur.

Vaak is het ivm schade wel van belang iets zo snel mogelijk in te vriezen. Een goed middel daarvoor is ethanol met stukjes droogijs erin - als je sampels in epjes of iets dergelijks zitten althans. De koeling daarvan is sneller dan onderdompelen in stikstof omdat je geen leidenfrost effect hebt.
Victory through technology
pH neutraal

Re: Invriezen samples

Ok, bedankt voor je reactie. Heel erg verhelderend. :)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”