Ik was op zoek in een boek naar de kleur van zilverfluoride. Daar stonden nog 2 stoffen in onder zilverfluoride. Zilverdifluoride was er eentje. Zilver kan dus ook 2+ worden. Dat wist ik nog niet, maar het is wel gebruikelijk voor een overgangsmetaal.
Ook stond er zilversubfluoride bij, met als formule Ag2F. Hier stond ik wel van te kijken. Ik weet zeker dat fluor geen lading van 2- kan krijgen, dus dat houdt in dat zilver hier een lading heeft van 0,5+.
Nu heb ik hier lang over nagedacht, en ik speculeerde dat de 2 zilverdeeltjes 1 electron delen, zodat ze samen 1+ zijn, en niet allebij 0,5+. Hierbij vormen ze een soort van binding, door het delen van 1 electron (ipv een electronenpaar bij een covalente binding). Hierdoor zouden de zilverdeeltjes erg dicht bij elkaar moeten zitten, en dat laatste blijkt ook te kloppen, volgens wikipedia
Ook zou er ontleding moeten optreden in contact met water, omdat de structuur verbroken wordt die het zilver bij elkaar houdt, waarbij er zilverfluoride en vast zilverpoeder moet ontstaan. Ook dit klopt volgens de boeken.
Maar dit is puur speculatie vanvan mij, en ik heb niet de chemische kennis om het fenomeen zilversubfluoride te verklaren. Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Ik ben zeer benieuwd, en ik zit al een aantal dagen met deze vraag in mijn hoofd. Denk ik een beetje de goede kant op?