Michel Uphoff schreef: ↑do 11 okt 2012, 14:09
Ik vermoed, dat je woord achtergrond wat al te letterlijk neemt; als een achtergrond van een decor of komend van de grens van het heelal. De achtergrondstraling is overal in het heelal aanwezig, we bevinden ons er midden in.
Het is mogelijk de relatieve snelheid van bijv. de Aarde t.o.v. de
locale achtergrondstraling middels rood- en blauw verschuivingen van de achtergrondstraling te meten.
Twee waarnemers op afstand van elkaar, die beiden geen rood- of blauwverschuiving t.o.v. de CBR meten zouden beiden onterecht kunnen concluderen dat ze 'stil' staan, en omdat ze dat beiden concluderen zou er dan ook geen snelheidsverschil tussen hun moeten zijn. Natuurlijk is dat fout, ze hebben door de kosmische expansie wel degelijk een snelheid t.o.v. elkaar, het grid zelf expandeert.
ik denk dat u hier een denkfout maakt
u plaatst mij namelijk buiten het heelal, terwijl ik een stukje van het heelal ben
dat wil zeggen dat, dat stel dat ik in een ruimteschip zit met een ander ruimteschip 100 meter bij mij vandaan
en ik heb even geduld en het heelal is ondertussen twee maal zo groot geworden, dan neem ik mijn meetlint en dan kom ik tot de conclusie dat het andere ruimteschip nog steeds 100 meter bij mij vandaan is, want in de tijd dat het heelal twee maal zo groot is geworden, is mijn meetlint twee maal zo lang geworden en ben ik ook twee maal zo groot geworden
goed beschouwd merk ik dus helemaal niets van de uitzetting van het heelal
zit ik dus nog wel met de roodverschuiving van de CBR in mijn maag
want die is wel veranderd
het verhaal dat die is uitgerekt door de uitzetting van het heelal wat ik vaak lees, is wel leuk en aardig, maar aangezien ik zelf net zo veel groter ben geworden kan dat de oorzaak niet zijn
bovendien betekent het feit dat de golflengte van het licht langer is geworden, dat het energie is kwijtgeraakt
ik heb vroeger wel gedacht dat het een doppler effect zou moeten zijn, maar ik ben daar toch niet meer van overtuigd
ik ga er nu eigenlijk van uit dat naarmate je meer heelal hebt en de totale hoeveelheid massa in het heelal niet toeneemt, ook al groeit ze dan mee, er de situatie van een zwaartekracht
veld ontstaat, waarbij de tijd sneller begint te verstrijken, naarmate je verder bij de bron van dat zwaartekrachtveld vandaan gaat
dat zou betekenen dat de tijd in het heelal steeds sneller verstrijkt naarmate het heelal verder uitzet
omdat einstein in de grondwet heeft opgenomen dat licht voor iedere waarnemer met de zelfde snelheid reist, zal licht dus zijn energie voor die aanpassing moeten betalen met frequentie
ik blijf maar even het woord zwaartekracht gebruiken, hoewel ik wat twijfels heb over het begrip zwaartekracht
even kort voor het begrip
zwaartekracht is door newton bedacht volgens de folklore, omdat er een appel naast hem op de grond viel
einstein heeft die zwaartekracht vervolgens allerlei enge dingen met tijd en ruimte laten doen
ik zou er zelf de voorkeur aan geven om aan massa de eigenschap traagheid in de tijd toe te voegen
dat wil zeggen dat massa altijd even trager door de tijd gaat dan de lege ruimte
omdat die massa langzamer door de tijd gaat, zal ze dus in het verleden terecht komen ten opzichte van de lege ruimte
dat is mooi, want als ze achterloopt in de tijd, zal ze ook achterlopen in de uitzetting van het heelal en dus wat kleiner zijn ten opzichte van de lege ruimte
als een photon richting lege ruimte vertrekt zal ze zich aan moeten passen aan het referentiekader van die lege ruimte en energie inleveren
dat gedwongen inleveren van energie is dan wat ik zwaartekracht mag noemen
aan het eind van de rit zal het resultaat van alle berekeningen wel gelijk zijn, maar ik vind deze zienswijze net wat eleganter
even gecopieerd om de antwoorden een beetje bij elkaar te houden
Het is mogelijk de relatieve snelheid van bijv. de Aarde t.o.v. de
locale achtergrondstraling middels rood- en blauw verschuivingen van de achtergrondstraling te meten.
Twee waarnemers op afstand van elkaar, die beiden geen rood- of blauwverschuiving t.o.v. de CBR meten zouden beiden onterecht kunnen concluderen dat ze 'stil' staan, en omdat ze dat beiden concluderen zou er dan ook geen snelheidsverschil tussen hun moeten zijn. Natuurlijk is dat fout, ze hebben door de kosmische expansie wel degelijk een snelheid t.o.v. elkaar, het grid zelf expandeert.
ik begrijp even de term
locale achtergrondstraling niet
waarom gaat u er van uit dat die achtergrondstraling niet uniform zal zijn in het hele universum?