Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Avicenna
Artikelen: 0

Baumgartner luchtweerstandformule

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een simulatie op Powesim die een soortgelijke sprong als die van Felix Baumgartner nabootst.

Ik vraag me echter af of er een formule is die de luchtweerstand geeft bij de veranderende luchtdichtheid op verschillende hoogtes?

Alvast bedankt!
Xenion

Re: Baumgartner luchtweerstandformule

Avicenna schreef: do 18 okt 2012, 11:14
Ik vraag me echter af of er een formule is die de luchtweerstand geeft bij de veranderende luchtdichtheid op verschillende hoogtes?
De luchtdichtheid (rho) zit toch gewoon in de uitdrukking van de luchweerstand? Je kan het verloop van rho in functie van de hoogte op voorhand ergens definiëren* en dan kan je tijdens de simulatie telkens de juiste rho gaan opzoeken om de juiste luchweerstand op de huidige hoogte te vinden.

Dit is niet mijn vakgebied, maar ik vermoed dat er ergens wel tabellen of interpolatieveeltermen genoteerd staan voor de dichtheid in de verschillende lagen van de atmosfeer.
Avicenna

Xenion schreef: do 18 okt 2012, 11:20
De luchtdichtheid (rho) zit toch gewoon in de uitdrukking van de luchweerstand? Je kan het verloop van rho in functie van de hoogte op voorhand ergens definiëren* en dan kan je tijdens de simulatie telkens de juiste rho gaan opzoeken om de juiste luchweerstand op de huidige hoogte te vinden.

Dit is niet mijn vakgebied, maar ik vermoed dat er ergens wel tabellen of interpolatieveeltermen genoteerd staan voor de dichtheid in de verschillende lagen van de atmosfeer.
Ja in principe is het niet erg ingewikkeld. Ik vraag me alleen af of er een formule voor de dichtheid is in verband met de hoogte. Dan kan ik namelijk die formule inbouwen in de formule voor luchtweerstand, dan heb ik één geheel voor luchtweerstand.
Xenion

Als ik even zoek via Google dan kom ik hierop. Dat komt van NASA, dus het zal wel degelijk zijn. (Wel opletten met de eenheden.)

Zoektermen die je kan proberen zijn atmospheric model, air density, air density function altitude.

edit: ze hebben ook een pagina met normale eenheden :P
Jan van de Velde
Moderator

have fun.. :lol: ..

http://wahiduddin.ne...ty_altitude.htm

Voor de onderste 11 km (de troposfeer) kun je denk ik wel ongeveer volstaan met de vergelijking(en 9, 10 en) 11.

Voor daarboven vind ik ook zo gauw niks, maar dat zal zijn omdat er daar geheel andere verbanden tussen hoogte en temperatuur gaan gelden
temperatuur hoogte
temperatuur hoogte 473 keer bekeken
EDIT>>>>>>>>>>>>>
Xenion schreef: do 18 okt 2012, 11:48
Dat komt van NASA, dus het zal wel degelijk zijn.
die is vollediger, goed gegoogled!!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Kravitz

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor natuurkunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Terug naar “Natuurkunde”