Teckna
Artikelen: 0

Gezondheid van water

Goedemiddag,

Al een tijdje zit ik met een vraag.

Ik ben beniewd hoe slecht het is als je sloot- of rivierwater drinkt.

Daarbij ben ik beniewd in hoevere het koken van water helpt om bijvoorbeeld schadelijke micro organismen te doden.

Dit naar aanleiding van een op tv uitgezonde documentaire o.i.d waarbij twee mensen in de wildernis een ongeluk kregen met een auto.

Ze moeten kilometers lopen naar de bewoonde wereld. Bij een rivier aangekomen wil een van de twee geen water drinken, i.v.m. gezondheid.

Ik hoop op leuke reacties.

Teckna
Mako

Re: Gezondheid van water

Alles hangt af van de omgeving en stroomsnelheid van het water. Bij snelstromend water hebben bacteriën geen plaats om zich aan vast te hechten en daar verder kolonies te vormen.

Maar gaat 1km terug een groep koeien zich wassen en drinken in de rivier, dan zal daar al gauw ook ontlasting in terecht komen.

Eigenlijk kan je wel stellen dat het drinken van helder snel stromend water veel veiliger is dan drinken uit een stilstaande poel die al wat vertroebeld is.

Wanneer je water kookt zal je wel een groot aantal van de (schadelijke) micro organismen doden, maar 100°C is zelfs voor sommige organismen niet voldoende.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-
Benm

Bovenstaande is absoluut waar, maar koken geniet zeker de voorkeur als je er enige mogelijkheid toe hebt. Een minuutje of 10 doorkoken scheelt echt enorm in de kiemgetallen van veel schadelijke microrganismen.

Overigens is het drinken van mogelijk vervuild water vooral een duivels dilemma: Je zou daar inderdaad ziek van kunnen worden, eventueel met dodelijke afloop als er geen medische zorg voorhanden is. Anderzijds kan het toch verstandig zijn vervuild water te drinken, bijvoorbeeld in een situatie waarin je binnen enkele uren toch wel aan uitdroging zou bezwijken.

Je kunt beter pakweg nog 8-12 uur kunnen lopen richting beschaving om je besmetting te laten behandelen, dan niets drinken, en na 2 uur bezwijken zonder ooit medische hulp te krijgen.

In geval van zo'n autoongeluk lijkt het me logisch om brandstof mee te nemen, en iets waarin je water kunt koken (leeg blikje, flesje oid). Als je besluit een auto te strippen zit er genoeg in dat daarvoor dienst kan doen - het reservoir voor de koelvloeistof is bijv best geschikt op een liter of wat benzine in te vervoeren, en het oliefilter is wellicht ook best een aardig pannetje.
Victory through technology
Cura

Mako schreef: di 13 nov 2012, 18:11
Eigenlijk kan je wel stellen dat het drinken van helder snel stromend water veel veiliger is dan drinken uit een stilstaande poel die al wat vertroebeld is.
Ter aanvulling: je kunt het beste zo ver mogelijk stroomopwaarts een slokje nemen uit het stromende water (als je bijvoorbeeld in de bergen bent). Ten eerste dus om een lage stroomsnelheid te vermijden in een vlakker lopend gebied (dal) en daarnaast omdat in de hoger gelegen gebieden een minder totale vervuiling optreedt. Met name mensen kunnen er een troep van maken, die wil je dus liever niet 'boven' je hebben in de rivier.

Uiteraard zitten hier wel wat kantjes aan, want als je in de bergen een probleem hebt, wil je liever op zoek naar de mens en zal je dus niet snel de berg opklauteren voor dat water maar eerder de rivier naar het dal volgen omdat die vanzelf wel langs een dorpje zal komen. ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Benm

Naar beneden gaan lijkt me inderdaad verstandiger, mensen wonen in de regel vaak langs rivieren of mondingen, niet bovenop bergen.

Als je het gebied kent kun je natuurlijk wel een inschatting maken: als je bijv weet dat 50 km stroopopwaarts een stad ligt waar mensen in die rivier hun ontlasting lozen, weet je sowieso dat het drinken van dat water niet zonder gevaar is.

Ieder scenario is natuurlijk anders - bijvoorbeeld zo'n auto ongeluk krijgen zal in de regel gebeuren daar waar meer auto's passeren (tenzij je dwars door de woestijn aan het ploegen bent oid). Dan is het wellicht verstandig om domweg over de weg terug te lopen, ook al is dat een omweg - een toevallig passerende andere auto lijkt me dan een betere kans op redding dan een kortere weg nemen waardoor je zoiets mogelijk mist.
Victory through technology
Teckna

Hallo,

Dank voor de antwoorden. :)

Teckna

Terug naar “Immunologie en microbiologie”