StudentBanaba schreef:
niet met de natte vinger bepalen waar ongeveer op de (verschillende) grafieken mijn situatie van dakhelling en oriëntatie zich bevindt.
Die installateurs hebben gewoon gelijk, het komt niet op een graad, dan ben je spijkers op laag water aan het zoeken. Verroeste en dus waardeloze spijkers bovendien. En significant verschillend zijn die grafieken of tabellen niet voor locaties die niet meer dan een paar graden noorderbreedte verschillen.
Zo'n tabel of grafiek is voor de rest niks moeilijks aan.
Oriëntatie van het dak zoek je uit op Google maps. Screenshotje met noord van boven, kompasroosje erop en aflezen. Het willekeurige huis in het midden heeft een oriëntatie van 116° resp 296° voor zijn oostelijke respectievelijk westelijke dak. Kan best een graadje meer of minder zijn maar dat gaat je echt geen tientallen kWh/m² op jaarbasis schelen.
- dak 4689 keer bekeken
Dakhelling : meet de hoek aan de hand van je dakbalken, of maak buiten een foto een eindje van je huis vandaan. Kun je er al eens makkelijk 2° naast zitten, maar ook dat slaat geen verschillen als deuken in een pak boter.
- dakhelling catslaan 4688 keer bekeken
met beide gegevens prik je je dak op onderstaande grafiek:
- zonnestraalschijf 4688 keer bekeken
en dan kun je aflezen hoeveel procent van een ideaal dak (zuidgericht en helling ca 35°) je mag verwachten te oogsten op jaarbasis. Het zwarte puntje is het ideale dak voor Ukkel (en ook al woon je daar 100 km vandaan dan levert dat nog geen verschillen van een heel procent), en mijn eigen dak zit in dat blauwe cirkeltje, dwz zo'n 140-142° ZO en helling ergens tussen de 29 en 31°. Waar ik in dat cirkeltje ook kijk, het percentage van het ideale dak is ergens tussen de 94 en 95 % . Ik woon zo'n 50 km noordelijk van Brussel dus ik zou er nog een kwartprocentpuntje naast kunnen zitten. Een huis verderop in de buurt met een andere oriëntatie die dezelfde (beertje foute) grafiek gebruikt zit er datzelfde kwartprocentpuntje naast en dus kan deze zelfde grafiek prima gebruikt worden om de potentiële productie van onze daken te vergelijken.
De rest hangt o.a. af van je panelen en je omvormer. En ook daar kun je weer aan gaan rekenen tot je een ons weegt, het levert geen fluit op aan doorslaggevende data: twee identieke daken met identiek installaties, maar de ene vanwege
windschaduw van een nabijgelegen gebouw op gewogen jaargemiddelde een paneeltemperatuur die 3°C hoger ligt dan de andere en je levert op dat warmere dak alweer 1,2 - 1,5 % in.
Ik heb 18 m² panelen op het dak liggen. Vorig jaar (een erg goed zonjaar) bijna 3000 kWh, dit jaar ga ik zo te zien de 2700 halen. Dat alleen is al 10% verschil.
Een mens mocht willen dat hij zijn hele leven beslissingen kon nemen die, wat je ook besluit, hoogstens een paar procent verschil zullen blijken op te leveren.
Een domme beslissing zou wel zijn om een oost- en een westgerichte set samen aan te sluiten op één omvormer. Dan gaan je oostgerichte panelen aan het eind van de middag een significant deel (dan praten we over tientallen procenten) van de productie van je westgerichte panelen opvreten (en 's morgens andersom). Maar dat hebben je installateurs je hopelijk wel verteld.