Vrwijwel overal lees ik dat jupiter in ongeveer 10 dagen om zijn as draait.
Kan je dit nu wel zo stellig stellen? Wie beter kijkt naar jupiter ziet dat het bestaat uit allemaal 'schijven' van wolken die in een vast patroon ronddraaien. Nu zijn er inderdaad van de grofweg 20 schijven 3 schijven waarvan de snelheid zich tussen rond de 9 uur en 52 minuten bevindt, maar dat laat volgens mij nog genoeg schijven over. De Red spot bijvoorbeeld doet er 10 dagen om een rondje om jupiter te draaien, maar waarom is de red spot geen deel van jupiter?
Voor zover ik het goed begrijp bestaat jupiter volledig uit een steeds dichter wordend gas, dat uiteindelijk zelfs overgaat in een 'plasma-achtige toestand' waarbij je in ieder geval niet meer kan spreken over verschillende atomen/moleculen. De verwachting is ook dat de opvallende draaiing van jupiter zijn oorsprong in de kern vindt. en niet slechts een effect is van wat er aan het oppervlakte gebeurt.
mijn vraag is: hoe zit dit nu precies. hoe denken jullie hierover? kun je zeggen dat jupiter met een vaste snelheid ronddraait, of moet je toch zeggen dat het met verschillende snelheden ronddraait, of moet je de draaiing misscihen zelfs zien als gemiddelde van de som van de afzonderlijke delen vermendigvuldigd met hun breedte.