317070 schreef: ↑vr 07 dec 2012, 18:42
Oneindig veel keer en je bereikt wel degelijk tijdstip 2, net zoals Achilles de schildpad inhaalt.
Anders kan ik een andere analogie aanhalen die misschien nog eenvoudiger te snappen is. Wat als je heelal groeit zoals de arctanh()-functie? Op tijdstip 0 is ze 0 groot, ze groeit langzaam verder, en vanaf tijdstip 1 is ze oneindig groot.
De clou van mijn hele verhaal is dat het heelal perfect van een eindige grootte naar een oneindige grootte kan, ze moet daarvoor enkel op een gegeven moment oneindig snel groeien. Dat laatste is niet noodzakelijk onmogelijk.
euh bah...ik krijg een erg onprettig gevoel hierbij. Ik kwam hier voor antwoorden, maar ik hou er alleen maar meer vragen aan over.
Dank nogmaals. Het lijkt erop dat ik vooral gewoon moeite heb met het begrip oneindig. Ik kan er gewoon niet bij dat een vermenigvuldiging van reeele getallen op oneindig uitkomt en de voorwaarde "oneindig"al in de som zelf neer te zetten vind ik nogal simplistisch. - niet naar jouw bedoeld - maar het antwoord komt over als "uiteraard kan je bij oneindig komen, je hoef alleen maar een getal x oneindig te doen"...sja.
nu weet ik wel dat je oneindig veel kan delen, tussen elke afstand op een lineaal kan je wel weer een punt plaatsen. maar de werkelijkheid lijkt te zeggen dat die deelbaarheid bij de plancklengte zou moeten ophouden. Is oneindigheid dan misschien niet gewoon puur wiskundig en komt het in de realiteit eigenlijk niet echt voor?
een aantal vragen die nav ieders antwoorden hier bij mij omhoog komen:
- ruimtetijd moet hiervoor dus sneller als C uitdijen. Dit zou moeten kunnen, dat weet ik, maar was er niet in relativiteit een regel dat als iets sneller dan C beweegt dit dan altijd sneller als C moet gaan en daar nooit onder kan komen?
- Het anwoord van Jkien doet mij vermoeden dan de bigbang het onstaan van het heelal is in een veel grotere ruimte. De bigbang zou toch juist
alle ruimtetijd hebben gecreeerd? -> interpreteer ik die link verkeerd, of is dit inderdaad de juiste conclusie?