Wat hebben die strings te maken met kwantummechanica en relativiteit samen?
Het is een hoogst theoretische en wiskundig uitermate complexe theorie, die ergens diep in de formules en met toepassing van 11 dimensies (de
M-theorie) een uitkomst zou kunnen bieden voor een groot probleem. Namelijk dat de algemene relativiteitstheorie, toegepast op het allerkleinste, tot onmogelijke resultaten leidt. M.a.w. dat de quantummechanica en de AR onverenigbaar blijken. Er is echter tot op heden geen enkel experimenteel bewijs gevonden dat de ST ondersteunt. Er is voorzover mij bekend ook geen enkel praktisch uitvoerbaar experiment dat deze theorie zou kunnen ondersteunen te bedenken.
Een alternatief is er vooralsnog niet. Er is geen spaan bewijs dat de algemene realitivteitstheorie het bij het verkeerde eind heeft, en er is eveneens geen enkel bewijs dat de quantummechanica fouten bevat. Beide zijn hoogst succesvol, en uitentreuren getest. Maar ze zijn dus onverenigbaar, tenminste als je het allerkleinste beschouwt.
Een uitkomst zou kunnen bieden schreef ik, want er is zelfs nog geen volledig uitgewerkte M-theorie. Er zijn dan ook genoeg wetenschappers die het niet zo op hebben met de ST, zoals bijvoorbeeld onze Nobelprijswinnaars 't Hooft
klik en Veltman
klik . Vooral het laatste artikeltje geeft m.i. een goed beeld van de bedenkingen en kritiek over en weer.
Mij doen al die dimensies van de snaartheorie wel wat denken aan de epicykels die men in de middeleeuwen nodig had om de banen van de planeten te beschrijven. De aarde stond immers in het centrum van het alles en de planeten moesten daar in volmaakte cirkels omheen draaien. Dat was een onwrikbaar uitgangspunt (of beter: geloof), maar het klopte natuurlijk van geen kant met de waarnemingen. Dus construeerde men hulpcirkels om de in feite elliptische banen van planeten die in werkelijkheid om de Zon draaien toch te kunnen voorspellen. Tientallen van deze hulpcirkels had men ervoor nodig maar dat gaf niet, want het resultaat was behoorlijk succesvol.
Als je maar handig genoeg de planeetbanen met behulp van meerdere epicykels met uiteenlopende diameters en omlooptijden construeerde kon je er vrij nauwkeurig allerhande hemelverschijnselen mee voorspellen. Het hele idee had - zo bleek na Copernicus en Kepler - erg weinig met de realiteit te maken.
Uitkomst sommetjes; bevredigend. Contact met de realiteit; nauwelijks.
- epicycle 2339 keer bekeken
Epicykel
Of de snaartheorie ook wel iets met de realiteit te maken heeft vragen velen zich af. Mogelijk gaan we ook hier, net als in de middeleeuwen, uit van een volstrekt foutief startpunt.
Zitten dan in de quark deeltjes de strings, of zijn de quarks de strings?
Naar ik begrepen heb zijn strings, als ze al bestaan, quarks. Welke quark ze representeren hangt af van de wijze waarop ze vibreren. De afmetingen zouden rond de Planc lengte liggen (pakweg 1.6 x 10
-35 m). Kleiner dan die lengte is onmogelijk.