Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MarcoPolo
Artikelen: 0

Stroomsterkte spaarlamp?

Hallo. Voor het eerst in m'n leven heb ik eens grondig (nou ja) naar een lamp gekeken. Ik ben iemand met 2 linkerhanden, maar kan nog net een lamp indraaien :-) Op de lamp staan de volgende gegevens: 7W, 230V, 60mA, 50Hz, 2700K en J7d (met een zwart 3-hoekje ervoor.

Met mijn bescheiden kennis van elektrotechniek maak ik de volgende berekening:

7W gedeeld door 230V is 30mA. Waarom staat op de lamp het dubbele vermeld???

Tweede vraag: Waar heeft J7d betrekking op???
klazon
Pluimdrager

Re: Stroomsterkte spaarlamp?

Bij een spaarlamp ontstaat een faseverschuiving tussen stroom en spanning, waardoor het vermogen kleiner is dan je uit de stroomwaarde zou afleiden.
Michel Uphoff
Moderator

Het is echt J7D en niet J&D?

De laatste is een Chineese fabrikant (Zhongshan J&D Lighting Co., Ltd).

Spaarlampen hebben een cosinus phi klik van 0,5 á 0,6
MarcoPolo

Bedankt voor jullie vlotte reactie!

Betekent e.e.a. nu ook dat ik mijn 7W-lamp maar voor 50% gebruikt? Zo ja, betaal ik dan ook maar voor 50%? En waar is die andere 50% gebleven?

Op de lamp staat echt J7d; het &-teken staat op je toetsenbord wel bij de 7!
klazon
Pluimdrager

MarcoPolo schreef: ma 31 dec 2012, 20:07
Betekent e.e.a. nu ook dat ik mijn 7W-lamp maar voor 50% gebruikt? Zo ja, betaal ik dan ook maar voor 50%? En waar is die andere 50% gebleven?
Hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Vanuit het vermogen gezien, die 7W dus, gebruik je 100%. Je betaalt dus gewoon voor 7W.

Vanuit de stroom gezien gebruik je 50%. Een beetje simplistisch gesteld kun je het zo zien: in een korte periode van 5 milliseconde verbruikt die lamp 14W, maar in de volgende 5 milliseconde levert hij weer 7W terug, enz.... Gemiddeld gebruik je dus 7W.
Benm

Qua kosten is het een beetje een lastig verhaal. Voor de blindstroom betaal je in principe niet omdat de kilowatt-uur-teller compenseert voor de cos phi, en je het daadwerklijk afgenomen vermogen afrekent.

De blindstroom veroorzaakt echter wel spanningsval/opwarming in de bedrading die -achter- de kwh teller zit, en daar betaal je wel voor. Bij het vermogen van spaarlampen is dat verder geen punt van zorg.

Zou je echter een 2 kW motor oid met een belabberde cos-phi aansluiten kun je verwachten dat de meter 2.1 kWh per uur aftikt terwijl het ding toch maar 2kW uit het stopcontact trekt. De overige 100 watt krijg je dan als warmte in de bedrading ook wel geleverd, maar of je daarop zat te wachten?
Victory through technology
MarcoPolo

Nee, doe mij de warmte van m'n vriendin maar :) In ieder geval bedankt voor je reactie, VIP!

Terug naar “Natuurkunde”