Korte achtergrond:
Membraaneiwitten worden geïsoleerd aan de hand van detergenten die micellen vormen waarin die eiwitten opgelost blijven. Elk detergent heeft zijn eigen "aggregation number (AN)", welke staat voor het aantal detergent moleculen dat aan ieder eiwit hangt. Op een kolom dat eiwitten scheidt volgens grootte lijkt het eiwit dan ook groter (apparent molecular weight) omdat er nog detergent moleculen aan hangen. Het is verder ook mogelijk dat het eiwit multimeren vormt, vb 2 eiwitten altijd samen, en dit is altijd hetzelfde, onafhankelijk van het gebruikte detergent.
Gegeven zijn:
m(P) : massa van het monomere eiwit (25kDa)
m(A) massa van detergent A (1.5kDa)
m(B) massa van detergent B (2.3KDa)
M(A): apparent massa van eiwit (mogelijks oligomeer (meerder eiwitten samen)) geïsoleerd met detergent A (210kDa)
M(B): apparent massa van eiwit (mogelijks oligomeer (meerder eiwitten samen)) geïsoleerd met detergent B (163KDa)
Niet gegeven:
AN(A): AN detergent A
AN(B): AN detergent B
Gevraagd
n: aantal eiwitten dat aan elkaar hang (aka oligomerisatie staat)
De apparent weight van het eiwit kan dus als volg berekend worden:
M(A) = n * m(P) + AN(A) * m(A)
en
M(B) = n * m(P) + AN(B) * m(B)
Hier hebben we dus 2 vergelijkingen met 3 onbekende (AN(A), AN(B) en n).
Zonder meer, kan je hier dus geen unieke oplossing vinden voor n. Er zijn een oneindig aantal combinaties van AN(B) en AN(A) en n, waarvoor de vergelijking geldt.
Toch?
Nu, wat we wel weten is dat AN(A), AN(B) en n natuurlijke gehele getallen zijn. Heeft dit implicaties voor de mogelijkheid om de vgl dan wel op te lossen? Dit omdat de vergelijking "perfect" moet uitkomen op de exact juiste massa zonder gebruik te maken van rationele getallen. Echter zijn de massa volgens mij niet accuraat genoeg gemeten om dat te kunnen toepassen.
Er is uiteraard nog een biologische context, waarbij de waarden van AN vb niet heel laag of heel hoog mag zijn (vb 1 is belachelijk, maar 1000 is dan ook weer niet standaard). Echter heb ik voor meerdere n waarden een degelijke AN waarde bekomen, waardoor ik dus vermoed dat de uitkomst niet te bepalen is.
Hopelijk is de biologische context niet te verwarrend, maar het gaat hier echt om een wiskundig probleem, daarom staat het hier.
Alvast bedankt.