Op het internet kwam ik dit antwoord tegen dat iemand had gekregen van een wetenschapper op de vraag of meer contactoppervlak meer grip geeft.
1) JA de wrijving tussen band en grond is NIET afhankelijk van de oppervlakte van het contact. Een koersfiets, een dikkebandenfiets, of een fiets uitgerust met motobanden remmen INITIEEL even snel, en kunnen even snel door de bocht.
2) echter, als het remmen of door de bocht gaan door slippen energie dissipeert, gaat de gedissipeerde energie op aan warmte ter hoogte van de wrijvende oppervlakten. Een te dunne band gaat te snel or te veel opwarmen, en gedeeltelijke smelten. Vloeibaar of warm rubber heeft geen grip meer. Brede banden hebben meer warmtecapaciteit en kunnen dus gedurende langere tijd remmen, of meer piekenergie ten gevolge van slippen absorberen, alvorens de band gaat smelten.
(bron: http://www.ikhebeenv....be/vraag/24595)
Als ik dit klopt, waarom rijden formule 1 auto's dan altijd met voorverwarmde banden??
Je ziet vaak zelfs dat de banden ingepakt zijn met een of andere thermo hoes...
Normaal gesproken geldt dat een groter contactoppervlak NIET leidt tot meer grip..