Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
krisslaets
Artikelen: 0

UV index

hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb me ingeschreven omdat ik met een vraag zit waarop ik geen antwoord vind.

Op een bepaalde plaats op aarde en op een welbepaald ogenblik heeft de straling van de zon een UVindex. Indien men daar meet op 2 meter boven de grond heeft men een waarde die ongeveer gelijk is aan de waarde op 1 meter bovengronds.

Vervangt men de zon echter door een UVlamp met dezelde index en men meet dan een meter lager, geeft de meter wel een heel duidelijk verschil.

Wat is de reden voor deze verschillende waarnemingen? Maw: waarom neemt de UVindex van de zon bijna niet af met vergroten van de afstand terwijl die van een lamp spectaculair daalt?
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: UV index

De afstand tot Zon is 150.000.000 km. Op die afstand maakt een paar meter niets uit. Maar bij een lamp op zeg eens 2 meter afstand is 1 meter verschil wel een grote variatie.

De sterkte van de straling is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. 2 keer zo ver weg is 1/4 van de intensiteit, en 3 keer zover is 1/9.

Er is bij zonlicht een onmerkbaar verschil in intensiteit tussen 150.000.000.000 meter in het kwadraat en 150.000.000.001 meter in het kwadraat.

Maar als de uv-lamp op 2 of 3 meter staat, maakt een groot verschil want 1/22= 1/4 en 1/32 =1/9, dat is dus minder dan de helft van de intensiteit.

Terug naar “Natuurkunde”