Hydroxio
Artikelen: 0

Oplosbaarheid Ammoniumcerium(IV)sulfaat

Beste gebruikers,

Ik heb op school een proef gekregen waarbij ik het gehalte paracetamol in een zetpil moet bepalen d.m.v. een titratie. De titrant die ik hiervoor moet gebruiken is, zoals de titel al aangaf, ammoniumcerium(IV)sulfaat. Op school moeten wij onze eigen stoffen aanmaken en heb ik de ammoniumcerium(IV)sulfaat vanuit een vaste stof aangemaakt. De concentratie van het ammoniumcerium(IV)sulfaat is 0,200 mol / l. Ik heb in totaal 3 liter aangemaakt verspreid over 2 oplossingen. Één oplossing van 2 L en een oplossing van 1 L.

Er is echter een probleem, de stof wil niet oplossen. Mijn berekeningen en inwegen zijn gecontroleerd dus aan die factoren kan het niet liggen. Ik heb op verschillende websites gelezen dat aanzuren met een zwavelzuur oplossing heb probleem kan oplossen. Ik weet alleen niet welke concentratie zwavelzuur ik daar het beste voor kan gebruiken en hoeveel ik dan moet toevoegen. Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben of misschien andere suggesties. Als het nodig is kan ik eventueel het werkvoorschrift van mijn proef toevoegen als dat makkelijker is. Ik hoop snel van jullie te horen

Met vriendelijke groet,

Remco
Jan van de Velde
Moderator

Re: Oplosbaarheid Ammoniumcerium(IV)sulfaat

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Kravitz

Opmerking moderator

Verplaatst naar anorganische chemie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
geomario

Ik heb in voorschriften gelezen dat men 0,5 mol/l oplossingen gebruikt.
rwwh

Deze stof heeft een molecuulmassa van 632 gram per mol. Drie liter oplossing proberen te maken met 360 gram van dat spul (het kost ca 1 euro per gram voor de 99% zuivere versie) lijkt me volkomen bizar! Ik dacht dat men op de meeste scholen tegenwoordig in heel kleine hoeveelheden werkte.

Als de stof goed oplosbaar moet zijn maar niet oplost, kun je de oplossing proberen wat te verwarmen. Natuurlijk doe je dat niet in precisie-glaswerk.
Hydroxio

Ja dat klopt, op onze school werken we ook met kleine hoeveelheden alleen het aanmaken voor de stoffen wordt hier voor een langere periode gedaan dus vandaar de grote hoeveelheid. Ik heb wat proefjes gedaan en heb geprobeerd een zo goed mogelijk homogeen monster te nemen en heb het 10 keer verdund. Na toevoeging van 75ml geconcentreerd zwavelzuur wordt de stof wel helder en kon er mee getitreerd worden. Er wordt nu zolang gebruikt gemaakt van deze stof met de 10 keer zo lagere concentratie. Ik heb nu alleen wel een redelijk groot verbruik, niet erg ideaal. Verwarmen tijdens het oplossen is ook al geprobeerd en zelfs met de verdunde oplossing had dit geen effect.

Wat betreft de hogere concentratie, ik zou het kunnen proberen maar zal ik dan niet tegen hetzelfde probleem aanlopen ?
rwwh

Een nog hogere concentratie lijkt me niet handig als je dit al niet opgelost krijgt. Ik zie in webpagina's dat men over "matige" oplosbaarheid spreekt van dit zout, volgens mijn vage herinnering betekent dat 0,01-0,1 M, toch? Dat zou kloppen met je bevinding dat het 10x verdund wel lukt. Maar hoe dat dan met die voorschriften zit die 0,2 M willen, geen idee!
Hydroxio

Hmm oke, toch bedankt in ieder geval. Ik heb de afgelopen periode gewoon gewerkt met de 10x verdunde oplossing en ga nog wat experimenteren om te kijken of dat 0,1 M wel oplost ;)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”