Beste gebruikers,
Ik heb op school een proef gekregen waarbij ik het gehalte paracetamol in een zetpil moet bepalen d.m.v. een titratie. De titrant die ik hiervoor moet gebruiken is, zoals de titel al aangaf, ammoniumcerium(IV)sulfaat. Op school moeten wij onze eigen stoffen aanmaken en heb ik de ammoniumcerium(IV)sulfaat vanuit een vaste stof aangemaakt. De concentratie van het ammoniumcerium(IV)sulfaat is 0,200 mol / l. Ik heb in totaal 3 liter aangemaakt verspreid over 2 oplossingen. Één oplossing van 2 L en een oplossing van 1 L.
Er is echter een probleem, de stof wil niet oplossen. Mijn berekeningen en inwegen zijn gecontroleerd dus aan die factoren kan het niet liggen. Ik heb op verschillende websites gelezen dat aanzuren met een zwavelzuur oplossing heb probleem kan oplossen. Ik weet alleen niet welke concentratie zwavelzuur ik daar het beste voor kan gebruiken en hoeveel ik dan moet toevoegen. Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben of misschien andere suggesties. Als het nodig is kan ik eventueel het werkvoorschrift van mijn proef toevoegen als dat makkelijker is. Ik hoop snel van jullie te horen
Met vriendelijke groet,
Remco