iedereen alvast bedankt wie een nuttig antwoord kan geven want ik wil het graag weten ik zit er telkens maar over te denken ik word er alleen maar gek van
groetjes,
Moderator: jkien
Wat bedoel je met heelal?wie kan mij vertellen hoe groot het heelal is en of die stopt of oneindig door gaat?
Even een belangrijk onderscheid: het heelal kan best eindig zijn (qua grootte/inhoud), en toch nergens stoppen! Dus ook al zit er geen "rand" aan het universum, het hoeft niet oneindig groot te zijn. Als je moeite hebt om dit in te zien, vergelijk het dan met het aardoppervlak (is namelijk hetzelfde principe, alleen een dimensie lager). Het aardoppervlak is ook eindig, maar heeft geen grens.kroekie schreef:wie kan mij vertellen hoe groot het heelal is en of die stopt of oneindig door gaat? want als die ergens stopt moet er wat achter zitten en wat zit er dan achter![]()
![]()
iedereen alvast bedankt wie een nuttig antwoord kan geven want ik wil het graag weten ik zit er telkens maar over te denken ik word er alleen maar gek van![]()
Ik zou zeggen "alles" als in de ruimte om ons heen. Ruimte waar deeltjes kunnen (maar niet per se hoeven te) bestaan. Dus zoals er 50 kubieke meter ruimte in mijn woonkamer zit, is de vraag hoeveel kubieke meter ruimte er in totaal bestaat. Op dit moment, want het heelal dijt uit.Stefan schreef:Wat bedoel je met heelal?
Alles?, dan is daarbuiten niks, het heelal is immers alles.
Uh, nee, we krijgen geen informatie binnen van 13,7 miljard lichtjaar ver die op het moment dat het daar vertrok al 13,7 miljard jaar oud was.Is het waarneembare heelal dan niet 2*13,7 = 27,4 miljard jaar oud omdat we 13,7 miljard lichtjaar verderop 13,7 miljard jaar in het verleden kijken?
We weten het niet, en ik betwijfel of we het ooit te weten kunnen komen. Er zal bijvoorbeeld voor ons nooit enig verschil zijn of het nou oneindig is, of eindig maar uitdijt met lichtsnelheid.maar is het nu oneindig of stopt het ergens of zullen we dat noooit komen te weten?
Huh. 13,7 miljard jaar geleden vertrok een lichtdeeltje bij de rand van het heelal naar de Aarde toe (in het midden). De rand lag toen 13,7 miljard lichtjaar verderop. 13,7 miljard jaar later komt het deeltje bij de Aarde aan. In tussen is het heelal 13,7 miljard jaar langer aan het uitdijen geweest en is dus 2*13,7 miljard jaar oud. En omdat ie met de lichtsnelheid uitdijt is dus ook 2*13,7 miljard lichtjaar in straal.Uh, nee, we krijgen geen informatie binnen van 13,7 miljard lichtjaar ver die op het moment dat het daar vertrok al 13,7 miljard jaar oud was.doemdenker schreef:Is het waarneembare heelal dan niet 2*13,7 = 27,4 miljard jaar oud omdat we 13,7 miljard lichtjaar verderop 13,7 miljard jaar in het verleden kijken?
Licht dat ons bereikt van x lichtjaar ver weg, is per definitie x jaar oud op moment van aankomst.
En omdat ie met de lichtsnelheid uitdijt is dus ook 2*13,7 miljard lichtjaar in straal.
Dit klopt niet. Hoe kan de rand nu 13,7 lichtjaar verderop liggen als de straal van het heelal oneindig klein was (net na de oerknal)?Huh. 13,7 miljard jaar geleden vertrok een lichtdeeltje bij de rand van het heelal naar de Aarde toe (in het midden). De rand lag toen 13,7 miljard lichtjaar verderop.
De rest van je bewering klopt daardoor ook niet.13,7 miljard jaar later komt het deeltje bij de Aarde aan. In tussen is het heelal 13,7 miljard jaar langer aan het uitdijen geweest en is dus 2*13,7 miljard jaar oud. En omdat ie met de lichtsnelheid uitdijt is dus ook 2*13,7 miljard lichtjaar in straal.
Die straal van het heelal bij de oeknal is groter geworden tot een straal van 13,7 miljard lj.Dit klopt niet. Hoe kan de rand nu 13,7 lichtjaar verderop liggen als de straal van het heelal oneindig klein was (net na de oerknal)?doemdenker schreef: Huh. 13,7 miljard jaar geleden vertrok een lichtdeeltje bij de rand van het heelal naar de Aarde toe (in het midden). De rand lag toen 13,7 miljard lichtjaar verderop.
Als je sneller reist dan het licht ga je niet terug in de tijd. Door sneller te gaan dan het licht bewijs je immers dat de relativiteitstheoriefout is, en daarmee ook dat de tijd vertraagd naarmate de snelheid toeneemt!Sneller gaan dan het licht betekent immers terug in de tijd gaan.
volgende beweringen gaan maar op als er een rand is:de rand dijt met snelheid c uit en daar staat de tijd dus stil!