Ger
Artikelen: 0

Wat maakt iets of iemand heilig?

Ik bedacht me zojuist dat het woord heilig gebruikt wordt door groeperingen om iets een hogere waarde te geven. De heilige bijbel, een heiligverklaring van een persoon, de heilige tempel, etc etc etc.

Wat maakt iets of iemand heilig? En waarom gaat het altijd om religieuze zaken? Kan iemand die zich 100% voor het goede doel inzet, maar niet vanuit een geloofsovertuiging, ook heilig worden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
PNCO

Re: Wat maakt iets of iemand heilig?

Ik denk dat de oorsprong van "heilig zijn" in de religies ligt. Niet gelovigen hebben volgens mij daar nooit over nagedacht, aangezien het eigenlijk geen enkel nut dient, behalve dan voor religies..

Hier trouwens nog een aardig overzicht, van oa christelijke en boeddhistische heiligen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilig
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Ger

In algemene zin is een "heilige" een bijzonder goed en rechtvaardig persoon, wiens invulling van het leven puur en boven alle partijdigheid verheven is
Gelukkig maar dan. Ik hoop alleen dat aan een niet-religieus persoon die aan de algemene definitie voldoet ook een feest mag krijgen. Wikipedia is daar niet echt duidelijk over.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
LBO

Eigenlijk heeft ieder mens wat heiligs in zich.

Dat is namelijk het heiligbeen.

In vorm heeft het de contouren van het kruis, als je tenminste denkbeeldige lijnen trekt langs de vier denkbeeldige driehoeken van het kruis.

Met recht kunnen we wellicht zeggen dat we ergens heilig van overtuigd zijn zonder een heilig boontje te zijn.

Verder heeft het begrip heilig toch voornamelijk een achtergrond, die nauw met het geloof in God en Goden samenhangt.
Wouter_Masselink

Voordat iemand heilig wordt verklaard moet deze persoon eerst zalig worden verklaard. Het 'heilig verklaren' van personen kan meer dan decennia in beslag nemen. Hier zijn naar mijn weten geen duidelijke richtlijnen voor. Een speciale commissie moet worden aangesteld die het leven van de desbetreffende persoon gaat onderzoeken. Dan kan deze persoon zalig worden verklaard. Later bestaat er nog de mogelijkheid dat deze persoon heilig wordt verklaard.
"Meep meep meep." Beaker
dekale

De paus maakt/verklaard iemand heilig.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Ger

De paus maakt/verklaard iemand heilig.
Ja, dat snap ik. Evenals de uitleg van Wouter, die is mij ook bekend. Maar het gaat hierbij alleen om christelijke personen volgens mij. Zouden christelijke kerken ooit een niet-christen heilig verklaren?
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Banana

Ik dacht dat je pas heilig wordt verklaard als je dood bent, n je moet volgens mij ook belangrijk zijn geweest voor de kerk. niet-gelovigen kunnen volgnes mij dan ook niet heilig verklaard worden
Archeopteryx

Heiligheid heeft per definitie betrekking op een god. Iemand kan in de naam van god heilig worden verklaard, maar of een atheist erop zit te wachten om heilig te worden verklaard... Voor hem zal het weinig betekenis hebben.
Wouter_Masselink

dekale schreef:De paus maakt/verklaard iemand heilig.
Ja, dat snap ik. Evenals de uitleg van Wouter, die is mij ook bekend. Maar het gaat hierbij alleen om christelijke personen volgens mij. Zouden christelijke kerken ooit een niet-christen heilig verklaren?

Volgens mij niet. Hoewel Edit Stein een geboren Joodse was, heeft ze zich bekeerd tot het katholicisme. Ze stierf in Auswitz-birkenau in 1942. Tevens is ze heilig verklaard. zie ook hier
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Filosofie”