Hallo
Ik ben pascal en ben 19 jaar. Mijn account bestond al een tijdje, dus heb opnieuw wachtwoord aangevraagd. Kijk niet naar mijn vreemde naam , waarschijnlijk was ik een stuk jonger toen ik mezelf aanmelden en me zo noemde.
Voor een stageopdracht dien ik een x,y,z coordinaten vanuit een sensor te lezen en schrijven naar een cnc mantis, welke in Gcode zal moeten worden geschreven. Het is de bedoeling dat de mantis naar de coordinaat punten gaat die hij binnen krijgt. Ik weet niet precies hoeveel keer en wat de buffer van de mantis is, maar dat geeft niet. Het is een test of het zo werkt.
Het is deels een concept waar ik niet te veel over mag vrij geven. Het uitdagende aan dit project is dat ik nog maar weinig af weet van Java. Maar om de discussie beperkt en gericht te houden, houd ik het in Java.
Mijn doelstelling is:
- Binnenkomende data zijn maximaal X1024 en Y760 en zijn ruwe data types. De X en Y verklein ik door ze door tien te delen. (Dit gedeelte werkt overigens al).
- Absolute x en y coordinaat formateren in Gcode (Hoe doe ik dit? Liefst zoektermen waar ik naar kan zoeken)
- Gcode versturen over USB com port 9 (Ik kan al Gcode versturen, maar dit is via de arduino software. Hiermee open ik de verbinding met comport 9. Typ een enkele Gcode command in (letterlijk G0 x100 y100) en de cnc verplaatst naar dat punt.
Het is de bedoeling dat de absolute coordinaten simpel weg direct naar de mantis worden verstuurd. Hoe de mantis reageert en hoe ik eventueel de foute kan oplossen is mijn probleem.
Tot zo ver dus mijn opdracht. Wat ik nu precies vraag is waar moet ik naar zoeken om dit te kunnen laten werken? Dus zoektermen verwijzingen naar een tutorial etc. Ik bedoel zeker niet dat iemand het voor mij gaat maken, maar meer dat ik gerichter te werk ga. Ben nu al een aantal weken bezig en door de bomen zie ik het bos even niet meer.
Indien het werkt, zal ik het project wel posten voor diegene die het interessant vinden. Niet het totale maar het principe coordinaat versturen naar cnc mantis.
Tot nu toe heb ik een source code waarmee ik verbinding heb met de mantis.
De mantis geeft START terug en dat betekent dat hij wacht op een command.
De source code om coordinaten uit sensor te halen heb ik ook al. Die wil ik liever niet vrijgeven. In iedergeval kan in de console de ruwe data zien.
Ik mezelf al een Java handleiding aangeschaft:).
Alvast bedankt
Groeten
Pascal