Ik ben me er nu al 2 dagen het hoofd over aan het breken hoe ik random getallen volgens een bepaalde verdeling moet genereren.
Bij een simulatie die ik moet uitvoeren zal er na een botsing een nieuwe snelheid aan een deeltje gegeven worden welke moet voldoen aan de verdeling
\(f(v_x,v_y,T)=Cv_x\exp \left( \frac{v^2}{2T}\right)\)
(1)Deze verdeling lijkt erg veel op een normale verdeling.
Ook zo'n verdeling heb ik nodig in een ander deel. Daarvoor heb ik gekeken naar de Box-Muller transformatie. Samen met een boek(zie pdf voor uittreksel) voor verdere uitleg (en een stap voor stap afleiding in het normale geval) ben ik er dan vrij vlug uitgekomen.
Bij (1) kan ik dat niet meteen gebruiken, volgens mij zelfs in z'n geheel niet.
Ik kan stellen dat (T is een parameter)
\(P(v_x,v_y)dv_xdv_y=Cv_x\exp \left( \frac{v^2}{2T}\right) dv_xdv_y=Cv^2\cos\phi\exp \left( \frac{v^2}{2T}\right)dvdv\phi=P(v,\phi )dvd\phi\)
Maar dan kan ik de verdere methode niet gebruiken volgens mij. Omdat ik nog steeds met 2 variabelen zit.Kan ik random getallen genereren volgens (1) deze methode?
Zo niet, is er een methode die redelijk vlug is die dat kan?
Want ik zal uiteindelijk veel botsingen moeten simuleren.
P.s. Ik wist niet zeker of dit bij kanstheorie thuishoorde dus heb het hier maar geplaatst
Joris