Als leek op het vlak van mechanica had ik een 2 tal vraagjes ivm kogellagers. In een as - wiel constructie, hoe komt het dat je as en wiel niet gewoon rechtstreeks met elkaar via bouten verbindt maar wel met een lager? Ook vraag ik mij af hoe het kan dat een wiel gewoon kan draaien (als je bvb zelf handmatig aan een fietswiel gaat draaien) terwijl de as stil blijft staan.
Een bal over de grond rollen gaat heel makkelijk, de 'rolweerstand' is laag. Probeer maar eens te blijven staan op een vloer vol knikkers.
Iets over de grond slepen gaat veel moeilijker, de wrijving is veel groter. Je kan er dan wel olie tussen doen, maar zo soepel als rollen wordt het niet.
De Egyptenaren wisten dit al, en ze trokken de zware stenen over rollende houten palen, zoals bij dit voorbeeldje:
rollen 842 keer bekeken
Omdat rollen zo makkelijk gaat (zo weinig wrijving op levert), zijn de kogellagers (rollagers dus) uitgevonden, zie dit filmpje:
De buitenring van het rollager zit aan het fietswiel en de binnenring aan de as vast. Het wiel 'rolt' nu dus als het ware via de kogeltjes over de as. Let goed op de pijltjes.
Er zijn ook wel lagers met een 'bout' (een gladde as en daar omheen een gladde buis en wat vet er tussen), maar die hebben veel meer wrijving en draaien dus moeilijker rond. En je wilt zo licht mogelijk fietsen, dus gebruik je hier rollagers.