Cura
Artikelen: 0

Productie cytokinen adaptieve immuunsysteem

Naar aanleiding van het in elkaar zetten van een schema van het adaptieve immuunsysteem, borrelde enkele vragen op:

- Zijn de cytokinen die worden afgegeven door de T-helper cellen hetzelfde binnen de pathway van de cellulaire afweer (specifiek van de T-helper cellen) en de pathway van de humorale afweer?

In beide pathways worden de B-lymfocyten gestimuleerd te delen, maar bij het cellulaire component worden ook verschillende T-cellen gestimuleerd. Ik vermoed dat daar dus andere cytokines bij betrokken zijn, maar weet niet hoe dit zit.

Verborgen inhoud
Nu had ik nog een schema gemaakt van alleen de T-helpercellen (zie schema 2), waar ik enkele immunomodulatoren in heb geplaatst. Mag ik deze zien als cytokines? Beide soorten T-helper cellen bevorderen de productie van een gedifferentieerde B-lymfocyt, dus het is ook niet zo dat de ene pathway te maken heeft met een andere variant T-helper cel en er daardoor?!

- Zijn er ook cytokines betrokken bij de pathway van de cellulaire afweer (specifiek cytotoxische T-lymfocyten)?

Ik kwam tegen dat zodra de Tc contact maakt met de geïnfecteerde cel via het Antigeen-MHC-I-complex en verbindingscomponent CD8 dit als effect heeft dat de geïnfecteerde cel wordt gelyseerd en de Tc zich gaat delen. Gaat dit delen via cytokines, net als bij de twee andere pathways....of op een andere manier?

Schema 1:
Adaptieve immunsysteem-0_1
Adaptieve immunsysteem-0_1 501 keer bekeken
Schema 2:
T-helpercellen-0_1
T-helpercellen-0_1 498 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Cura
Artikelen: 0

Re: Productie cytokinen adaptieve immuunsysteem

Inmiddels ben ik achter m'n tweede vraag: cytokines die vrijkomen bij de pathway van de cellulaire afweer extracellulair (dus met MHC-II) stimuleren ook direct de activiteit van de deling van de Tc-cellen intracellulair.

Nu de eerste vraag nog...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”