Hoe bereken ik het benodigd vermogen (in acceleratie torque) voor een servo motor in onderstaande situatie?
Ik heb een plaat die ik over 1 as wil kunnen draaien doormiddel van een arm die via een wielletje aan een servo motor gekoppeld is. Door het wiel van de servo 90 graden (positie tekening) naar 0 graden te draaien moet de plaat een hoek van 31-0 graden kunnen maken. Deze hoek moet gemaakt kunnen worden in 0.25seconden.
De plaat heeft een l * b van 0.39m * 0.30m met het draaipunt in het midden van de lengte as en de plaat weegt 1 kg. De arm die de plaat draait grijpt aan op 0.023m van het draai punt. Het wiel waarmee de arm aan de motor zit heeft een radius van 0.0135m (van middelpunt tot punt waar de arm aangrijpt).
De massa traagheid van de plaat kan ik volgens mij bereken door de volgende formule:
J=(M.lengte²)/12 ( 1/12m (b2+h2) geld volgens mij niet, alleen als ik door de z as van de plaat roteer toch?
Met bovenstaande kom ik uit op J=0.0127.
Hoe berekening ik nu hoeveel acceleratie torque ik nodig heb om binnen 0,25s een verdraaiing van de plaat van 31 graden te maken (oftwel een verdraaing van de motor as van 90 graden)? Ik kom op 6.2Nm maar volgens mij vergeet ik ergens een overbrenging, want ik heb nergens het wiel mee berekend.
Hoe berekening ik correct de benodigde torsie en is mijn aanname voor de massa traagheid juist?