pgbakker schreef: ↑do 20 jun 2013, 22:33
..//..
Commentaar,
Eigenlijk had jij deze formule ook al gevonden(afgezien van een factor 4 maar dat is voor het idee niet zo van belang), maar je mocht hem niet gebruiken omdat je het antwoord via modelleren moest zien te vinden. Ik ben het met deze gedachte niet eens. Je mag de formule vind ik wel gebruiken, juist omdat hij uit de modelvergelijking is afgeleid.
Nogmaals modelleren is de zoektocht naar een wiskundig model en dat proces is helemaal tot zijn recht gekomen hier.
Bij het modelleren is niet de oplostechniek het belangrijkste maar de opstelling van de modelvergelijking.
Djahnson schreef: ↑do 20 jun 2013, 22:49
Ik ben het 100% eens met u dat het raar is dat we die formule niet mogen gebruiken, we hebben hem immers zelf afgeleid.
Ik ben niet Djahnson's docent of zo, maar toch vind ik het niet raar dat die formule niet gebruikt mag worden.
Het is van belang voor leren modelleren om een proces in zo eenvoudig mogelijke stappen op te splitsen, die stappen in een "loop" logisch met elkaar in verband te zetten en door die "loop" in korte opeenvolgende tijdstappen af te draaien, (daarbij een of meerdere veranderende parameters
binnen zo'n korte tijdstap onveranderlijk veronderstellend) tóch tot een reële benadering van het werkelijke resultaat te komen (in dit geval een kogeltje dat uiteindelijk met een constante snelheid door de olie zakt).
Er zijn namelijk ook natuurlijke processen zat die slechts numeriek op te lossen zijn. Dan moet je zo'n techniek ook wel eens eerder gezien en gebruikt hebben. Als je dat dan hebt geleerd met aan de hand van een analytisch oplosbaar proces betekent dat slechts dat (de resultaten van) je model en dus de validiteit van je uitgangspunten wiskundig te controleren zijn.