entropy
Artikelen: 0

Ik zoek een goed artikel over EPR-paradox, verstrengeling en de Bell-inequalities

Weet iemand een voor de geïnteresseerde leek begrijpelijk artikel/boek/filmpje over de EPR-paradox, verstrengeling en de Bell-inequalities?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.
physicalattraction
Moderator

Re: Ik zoek een goed artikel over EPR-paradox, verstrengeling en de Bell-inequalities

Ga naar Youtube en zoek op "Bell inequality". Je vindt dan een uitleg van DrPhysicsA, die ook een uitleg over de EPR paradox heeft gemaakt. Ze zijn voor een leek goed te begrijpen.
entropy

Re: Ik zoek een goed artikel over EPR-paradox, verstrengeling en de Bell-inequalities

Ik heb het filmpje bekeken (heel duidelijk!), maar ik snap het niet: Er wordt gewerkt met drie filters, en vervolgens wordt van elke combinatie van twee van de drie alle vier de mogelijkheden dat twee verstrengelde fotonen erdoor passeren gelijkelijk gewaardeerd. Terwijl de kans dat één van de twee verstrengelde fotonen door een | filter gaat, en de ander door een / filter niet precies 1/4 is! De kans dat één van de twee door een / filter gaat, en de ander door een \ filter, is zelfs 0! Dus alle mogelijke combinaties van twee filters hebben geen gelijke kansen! De combinaties moeten worden gewogen! Wie zegt dat verborgen variabelen geen kans kunnen bezitten? Geen wonder dat de meetresultaten niet overeenkomen met de theorie (de Bell inequality). Of ben ik nou gek?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”