Laatst bevond ik mij in supermarkt Albert Heijn om beltegoed te kopen.
Tijdens het overhandigen de uitgeprinte opwaardeercode vroeg de kassa-dame mij om een paraaf op de bon te zetten 'ten teken dat u hem heeft ontvangen'.
Vlak voor het zetten van de paraaf meldde ze vluchtig en terloops nog 'en dat u hem niet mag ruilen' .
Nu is hun opzet mij duidelijk, en daar ik niet van plan ben geweest deze te ruilen heb ik hier in feite ook geen enkele moeite mee. Toch speelt dit (in mijn ogen toch wel opmerkelijke) voorval al meerdere malen door mijn gedachten. Ik vraag mij af hoe dit juridisch in elkaar zit. Ik heb overigens beroepshalve geen juridische achtergrond.
1) Is het kopen van een opwaardeercode, die in de Albert Heijn ter plekke wordt uitgeprint en op dat moment ook pas word gegenereerd namens de telecommaatschappij een koop op afstand? Zo ja - heb je dan in verband met de afkoelperiode recht op restitutie van het aankoopbedrag zonder opgaaf van redenen?
2) Is het überhaupt rechtsgeldig, als ze je laten tekenen opdat je hem vervolgens niet terug mag brengen/ruilen?
3) Hoe luidt in dit geval de reguliere wetgeving? Als je er op staat dat je de (ongebruikte) code terug wilt brengen, zijn zij dan verplicht dit verzoek ook in te willigen?
4) Stel nou dat ik weiger te tekenen, mag de supermarkt dan vervolgens weigeren het beltegoed aan mij te verkopen?