Benm schreef: ↑do 25 jul 2013, 18:30
Het is een definitiekwestie:
1 seconde is volgens het SI de tijd die het kost om tig keer een hyperfijne transistie in een cesiumatoom te zien gebeuren.
1 seconde is voor de gemiddelde mens 1/864000e van een etmaal.
Het probleem is dat die twee niet gelijk op gaan. De lengte van een dag in SI-seconden kan varieren, en als de aarde structureel wat langzamer gaat draaien dan zouden er bijvoorbeeld 86401 seconden in een etmaal passen. Als je daar geen rekening mee houdt verplaatst het midden van de dag (hoogste punt van de zon) met 5 minuten per jaar.
Die schrikkelseconden dienen er toe om te zorgen dat het midden van de dag op de klok 12 uur is*.
De astromische observatie kan niet worden gebruikt als basis van de seconde omdat deze domweg te variabel en onvoorspelbaar is. Een systeem als GPS zou bijvoorbeeld niet goed werken als ipv de atoomklok aan boord de observatie van de dag werd gebruikt. Sinds de atoomstandaard is de aarde ongeveer 25 seconden 'te langzaam' geweest, en hiervoor zijn schrikkelsecondes gebruikt om het kloppend te houden.
De vraag was...
Waar wordt de kennis die wordt opgedaan in de sterrenkunde nu voor gebruikt?
Ik heb geantwoord dat een van de belangrijkste toepassingen die zijn uitgevloeid uit de sterrenkunde de kalender was die ons een beter inzicht geeft op onze tijdswaarnemingen. Ik denk dat mijn antwoord niet oncorrect was. Ik heb in geen enkel manier aangetoond dat deze tot een nauwkeuriger plaatsbepaling heeft geleid door middel van gebruik van GPS oid. Ik besef ook dat een GPS systeem niet kan functioneren op het waarnemen van tijd via sterrenkunde, ik ben dan ook van mening dat het GPS systeem niet rechtstreeks in verband staat met sterrenkunde.
Bij het toepassen van schrikkelseconden komen altijd visuele waarnemingen aan te pas, om er zo voor te zorgen dat deze aanpassingen correct zijn tenopzichte van deze waarnemingen en dit kan zeer nauwkeurig gebeuren. Heel dit kan nooit plaatsvinden zonder voorkennis door waarnemingen die hebben geleid tot een beter inzicht voor onze tijdwaarnemingen en dus de kalender en tijdsmetingen.
M.a.w. puur onze tijdsbesef laten afhangen op onze hypermoderne klokjes zou na verloop van tijd tot praktische probleempjes leiden, zoals bvb 12u die op een morgend valt, dat de seizoenen verschuiven, zou kunnen leiden tot verkeerde voorspellingen en of waarnemingen.
Tijdswaarnemingen zullen altijd een belangrijk rol blijven spelen of dat er nu GPSen bestaan of niet die op zeer nauwkeurige klokjes werken, deze toepassing blijft essentieel voor onze tijdswaarnemingen die verder zullen leiden tot een nog beter voorkennis en dus kalender. Dit kan men niet alleen bereiken met hypermoderne nauwkeurige klokjes, ze zijn wel een handig tooltje.
Met kalender bedoel ik dus niet (alleen) de huis/tuin/keuken kalender die bij iedereen thuis hangt
HV