Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Complexe Fred
Artikelen: 0

Spankracht

Hallo iedereen,

Wat me al een tijdje bezighoudt: spankracht. Hij duikt overal op maar er is precies niet echt een formule voor, of vergis ik mij?

Hetgeen waar ik dus al een tijdje mee rondloop, maar nergens een antwoord vind: Stel men heeft een voorwerp (bv een auto) en men wil dit voorttrekken met een touw. Is het dan beter om een kort touw te gebruiken of een lang touw?

En kan dit dan ook op moleculaire of atomische schaal verklaart worden?

Alvast bedankt!

Fred
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.
Jan van de Velde
Moderator

Re: Spankracht

Spankracht is ook maar een naam voor het doorgeven van een andere kracht via een vaste stof (meestal een touw, ketting of staaf). Als je niet rechtstreeks aan een voorwerp trekt maar via een touw heet het dat er een spankracht van dat touw op dat voorwerp werkt.

Kort of lang touw maakt natuurkundig geen verschil (binnen redelijke lengtes, anders breekt het touw mogelijk al onder zijn eigen gewicht). Praktisch is een kort touw veiliger. Beschouw in zulke gevallen een touw als een gespannen veer met veerconstante k en uitrekking u: energie= ½ku² . Áls het knapt onder spanning kunnen er minder mensen een zwiepert van een los eind krijgen (de actieradius is kleiner zullen we maar zeggen), en komt er overigens minder energie vrij omdat er minder lengte touw tot voorbij zijn limiet is opgerekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Anton_v_U

Twee touwtrekkers trekken even hard aan een touw. Het gewicht van het touw mag worden verwaarloosd ten opzichte van de trekkracht.

Je zult het met me eens zijn dat het touw stil staat (2e wvN, geen resultante kracht.

Verdeel het touw in twee willekeurige, niet noodzakelijk even lange stukken A links en B rechts.

De linker touwtrekker trekt aan stuk A maar het touw staat stil dus het stuk touw B trekt touw A met evenveel kracht naar rechts. Op dezelfde manier: het stuk touw A trekt B met evenveel kracht naar links.

De kracht van A op B en de kracht van B op A is de spankracht. Die werkt dus in elk punt van het touw twee kanten op en is overal even groot (bij verwaarloosbare massa)

Een lang touw is in sommige situaties veiliger omdat het meer (veer) energie kan opslaan; bijvoorbeeld de kabel waarmee je een boorplatform sleept, zie http://www.nvon.nl/sites/nvon.nl/files/vakartikelen/NR07-10-326.pdf
Complexe Fred

Dat verklaart veel! :) Hartelijk dank!
Complexe Fred

Anton_v_U schreef: ma 29 jul 2013, 19:32
Een lang touw is in sommige situaties veiliger omdat het meer (veer) energie kan opslaan; bijvoorbeeld de kabel waarmee je een boorplatform sleept, zie http://www.nvon.nl/s...NR07-10-326.pdf

Dit betekent dan toch dat je beter een kort touw gebruik in plaats van een lang touw? Als je een lang touw hebt, neemt dit meer energie op van de trekkracht die je levert dan moest je een kort touw gebruiken... Of is dit verwaarloosbaar?
Anton_v_U

Het kan meer energie opnemen voordat het breekt; een langer touw breekt minder snel.
Complexe Fred

Oke, ik heb het ;)

Terug naar “Natuurkunde”