Moderators: jkien, Michel Uphoff
Voor zover ik weet geldt dat alleen voor witte dwergen, maar dat zijn sterren die maximaal 1,4 maal de massa van de zon hebben. Wil een ster ineenstorten tot een zwart gat, dan kan dat alleen maar als zo'n ster meer dan 3 maal de massa van de zon heeft.megabon schreef: ↑di 06 aug 2013, 19:25
Maar de meeste sterren sterven uit met een kern van ijzer, toch?
Deze drie eigenschappen zijn de enige die zich aan onze kant van de waarnemingshorizon manifesteren. Maar wat de inwendige structuur is als die er al is (er zijn wetenschappers die suggereren dat een zwart gat een universum kan herbergen) weten we niet, en dat zullen we misschien wel nooit weten, er is immers geen causaliteit, het binnenwerk van een black hole maakt geen deel uit van ons universum.Ze hebben massa, lading en een impulsmoment
These results suggest that observed astrophysical black holes may be Einstein-Rosen bridges, each with a new universe inside that formed simultaneously with the black hole. Accordingly, our own Universe may be the interior of a black hole existing inside another universe.
afgezien van de genoemde 3 eigenschappen
Over de vraag of Hawking-straling effectief informatie lekt, is echter het laatste nog niet gezegd. Basically bepleit het antwoord op die vraag wie er juister is, quantummechanica of relativiteitstheorie. Beide theoriën hebben hier namelijk een andere mening over.Gralgrathor schreef: ↑wo 20 nov 2013, 12:56En natuurlijk Hawking-straling - dat is nog een manier waarop zwarte gaten interageren met de wereld. Overigens zijn er diverse aanpakken om de 'black hole information paradox' op te lossen, en een ervan betreft de stelling dat informatie weer vrijkomt via Hawking-straling.
Zonder een singulariteit zal de waarnemingshorizon van een zwart get zich naar het oneindige verplaatsen
Wat de materie binnen deze radius doet (verder ineenstorten tot een singulariteit, stoppen bij een bepaalde radius door ongekende repulsieve krachten) maakt niets uit. De straal van waarnemingshorizon blijft bij gelijke massa hetzelfde, en daarmee blijven alle eigenschappen van het black hole voor een waarnemer buiten de horizon exact hetzelfde.Het is duidelijk dat de horizon niet op dezelfde plaats blijft,
Dat lijkt mij bij een exacte wetenschap als astrofysica toch niet zo verstandig.maar mijn gevoel zegt mij dat, en daar ga ik in dit geval liever vanuit dan van berekeningen
descheleschilder schreef: ↑do 21 nov 2013, 19:39
(daar ben ik inderdaad niet zeker van, maar mijn gevoel zegt mij dat, en daar ga ik in dit geval liever vanuit dan van berekeningen.) Het is dus een intuïtie, en waarom zouden die geen plaats hebben in de wetenschappen? Ik denk zelfs dat zij aan de basis staan.