RomyP
Artikelen: 0

De archimedeskracht

Hallo,

Na mijn vorige vraag over de archimedes-en zwaartekracht begon ik na te denken over wat de archimedeskracht juist is.

Ergens vond ik het raar dat er geen verband bestaat tussen massadichtheid van het ondergedompelde voorwerp en de kracht zelf.

Want stel: Je dompelt 2 flesjes met gelijk volume onder in water. Het ene flesje gevuld met lucht en het andere flesje volledig gevuld met bijvoorbeeld cola. Wanneer je deze 2 flesjes volledig zal onderdompelen in water, zal het flesje gevuld met lucht stijgen en op het wateroppervlak drijven; terwijl het colaflesje naar de bodem zinkt.

In deze proef spreken we dus over 2 flesjes met gelijk volume, gelijke rho van vloeistof maar gevuld met 2 stoffen met een verschillende dichtheid.

Mijn vraag nu: welke kracht zorgt ervoor dat het flesje gevuld met lucht terug naar het wateroppervlak stijgt?

Fa = ρ · g · V met ρ de massadichtheid van de vloeistof en V het volume van het ondergedompelde voorwerp
RomyP
Artikelen: 0

Re: De archimedeskracht

Ow sorry, ik denk dat ik het antwoord al weet. De archimedeskracht op beide flesjes is natuurlijk gelijk, maar de zwaartekracht niet. :s

Terug naar “Klassieke mechanica”