Hallo,
Ik heb hier even een account gemaakt omdat ik een vraag heb over zwaartekracht.
Vooraleer ik mijn vraag stel wil ik even zeggen dat ik niet echt veel weet van fysica maar ben er wel heel erg in geïnteresseerd. (Ik probeer zelf in mijn vrije tijd fysica te studeren.)
Nu mijn vraag: Volgens de 2e wet van newton en de universele zwaartekrachtswet is F gelijk aan de kracht die 2 voorwerpen uit elkaar uitoefenen (inertiële en gravitationele massa als ik me niet vergis).
Maar nu zag ik overlaatst een documentaire over Einstein. Daarin werd gezegd dat hij ontdekte dat als een persoon viel het lijkt alsof hij zweeft, dus beweginsloos is. (In de docu werd dat aangetoond door een vallende persoon in een lift te plaatsen en de persoon, evenals de lift met een gelijke, constante snelheid te laten vallen. Dan lijkt het alsof de persoon in de lift zweeft (en hij dus massaloos in de lift is, of niet? En het lijkt alsof er geen zwaartekracht is).
Daaruit concludeerde Einstein dat het niet de zwaartekracht is die massa's aantrekt maar dat de aarde de ruimte rond hem heeft gebogen en het eigelijk ruimte zelf is dat de massa richting de aarde duwt.
Ander voorbeeld dat in de docu werd vernoemd: De zon trekt de aarde niet aan, maar de zon heeft de ruimte rond de aarde gebogen, en de ruimte duwt de aarde in een baan rond de zon. Nu.., is Newton fout en is er geen zwaartekracht, of heb ik het niet goed begrepen (wat zeker mogelijk is)?
Alvast bedankt voor de hulp
MVG Matthias.
ps. Ik wist niet goed waar ik het moest zetten, bij klassieke mechanica of relativiteit?