Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

[Folding] tja

Ik zie met lede ogen dat ons team wel als gewoonlijk in de zomer(vakantie) minder actief werd, maar niet als gewoonlijk in het najaar weer uit dat dal krabbelt. Slechts 8 actieve vouwers in het team midden oktober, dat gaat niet vooruit. En die actieven zijn gemiddeld ook nog eens minder productief dan voorheen.

Komt dat door de onstuitbare opkomst van laptops, -pads -pods en -weetikwats? Of speelt er iets anders?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
In physics I trust

Re: [Folding] tja

Ooit was dit laptopje nieuw, toen vouwde ik mee. Intussen heeft het meer kwaaltjes dan gewenst, en dus laat ik hem met rust. Zelfde geldt voor de desktop thuis: die liet ik vroeger meevouwen, maar nadat die het begeven geeft en hij hersteld is, laat ik hem ook met rust.

Globaler is het misschien de trend die je aanhaalt, maar mogelijk moeten we gewoon even wat publiciteit maken, en onze gebruikers er even op wijzen dat WSF een mooi vouwers-team heeft en ook zo een stukje bijdraagt aan de wetenschap!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Theo22

Ik weet niet zo goed wat de bedoeling is van het eiwit vouwen op home computers, maar hebben de onderzoeksinstituten tegenwoordig zelf geen hardware meer waar ze hun eiwitten op kunnen vouwen?

Het sequencen van een compleet genoom kost tegenwoordig nog maar 1000 euro en een middagje werk. RNA vouwen doe je gewoon via internet. 3D structuren van eiwitten kun je tegenwoordig gratis downloaden en bekijken met 3D software die je, ook al gratis, kunt downloaden. Dus waar gaat dit topic over?
In physics I trust

Heb je hier al even gekeken? Daar wordt in het kort geschetst wat er allemaal kan gedaan worden ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Jan van de Velde
Moderator

Een eiwit wordt gevormd uit vele aminozuren, in een lange keten aan elkaar geregen. Als een langgerekt snoer functioneert dat eiwit niet eens: het is de wijze waarop dat snoer zich opvouwt, intussen via H-bruggen e.d. interne verbindingen vormend, die bepaalt of en zo ja hoe zo'n eiwit bepaalde functies kan verrichten. Een foutje in dat vouwwerk en dat eiwit functioneert niet, of, wat vaak erger is, gaat heel anders functioneren. En dat geeft aanleiding tot allerlei ernstige ziekten.

Wat Folding doet is dat opvouwen simuleren om te zien waar dat zou kunnen mislopen, en om te proberen medicijnen te vinden die dat foutje voorkomen. Dat vergt een rekenkracht waar de supercomputers niet voor aan te slepen zijn. Knip het rekenwerk in duizenden stukjes en zet duizenden PC's ter wereld aan het werk met hun overtollige rekenkracht (met wat surfen of een word-documentje typen gebruik je nog geen procent van wat een moderne chip aankan) en zo komt het werk ook rond.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
shimmy

Jan van de Velde schreef: zo 13 okt 2013, 20:33
Komt dat door de onstuitbare opkomst van laptops, -pads -pods en -weetikwats? Of speelt er iets anders?
Zelf ben ik een jaar of twee geleden gestopt nadat ik pc verruilde voor een Apple. Nu eerlijk gezegd zet ik mijn computer niet meer aan voor een beetje surfen, een briefje tikken of een e-mail versturen. 95% van mijn computer gebruik is op pad of telefoon en dat laat dus inderdaad sowieso geen restprocenten voor folding.
markos

Ik ben een fanatieke Boincer dus ik mag hier eigenlijk niks posten ;) en ben nog bijna als enigste actief in dit groepje.

Ik denk ook wel dat mensen een beetje computer moe aan het worden zijn en dat ook de crisis een rol speelt want folden en boincen kost ook weer extra stroom en snelle hardware, ik denk dat de gouden tijden dat iedereen actief met computer bezig was voorbij is, en dat de meeste mensen meer op sociale media zitten en zitten te gamen.

Ik reken al 10 jaar voor het goede doel, en ben van plan om zolang ik kan dat ook te blijven doen, en zodra ik weer wat geld heb ik weer investeer in snellere hardware voor nog meer boincen of wat ze tegen die tijd hebben.

Ik zit ook bij Hardware Info en als je ziet wat voor een computerkracht daar de mensen hebben om mee te gamen, vraag je je wel eens af wat daar allemaal mee berekend kan worden qua folding en boincen :shock: mensen willen denk ik meer iets voor zichzelf, dan een onduidelijk doel wat erg lang duurd en nog uiteindelijk voor algemeen belang is ook.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D
Jan van de Velde
Moderator

markos schreef: vr 18 okt 2013, 20:51
Ik reken al 10 jaar voor het goede doel, en ben van plan om zolang ik kan dat ook te blijven doen,
kijk, da's mannentaal!! :D

Ik schaf er overigens geen hardware voor aan. Zo eens in de zoveel jaar koop ik toch een nieuwe computer. De vraag of die dan optimaal geschikt is voor distributed computing rekenwerk staat niet op het verlanglijstje. Het beetje extra stroomkosten (ik schat een paar tientjes per jaar) gaat op de hoop van wat toch al in diverse collectebussen en gironummers verdwijnt.

Terug naar “IT en informatica”