Redelijk makkelijk zal dat niet gaan, de hoeveelheid die gevormd wordt is afhankelijk van de spanning van de lader en het ontwerp, de laadstatus en de algehele toestand van de accu.
Aan de andere kant, als je aantoont dat het voor het ergste geval geen probleem is, ben je in wezen ook waar je wezen wil. Op
deze site vond ik een getal:
0.4572 m
3 per uur, per ampère laadstroom. Let wel, dat is per cel, een 12V accu heeft 6 cellen.
Ze verwijzen daar naar een IEEE norm, die norm beschrijft procedures en dergelijke voor het gebruik van loodaccu's. De norm zelf is echter enkel tegen betaling te lezen (zoals de meeste normen)
De genoemde getallen gelden voor zover ik het begrepen heb voor accu's die reeds vol zijn, dus voor de waterstofvorming bij druppelladen. Bij accu's die nog niet vol zijn, is de vorming minder.
Als je de laadstroom kunt meten kun je met bovenstaand getal uitrekenen hoeveel waterstof er vormt.
Naar mijn mening weet je dan nog niets, want of het gevaarlijk is hangt dan vooral af van de ventilatie en de menging ter plaatse. Dan zou je die getallen dus ook nog mee moeten nemen.
Wellicht is het handiger om een waterstof-detector/monitor aan te schaffen?