abrebis
Artikelen: 0

Latex-site downloaden/installeren

Michel Uphoff schreef: wo 11 dec 2013, 11:17
Ik maak wel eens gebruik van de online LaTeX editor hier . Handig ding!

Ik bekeek deze editor en het lijkt me idd. handig,maar hoe kan ik die tevoorschijn halen /downloaden,terwijl ik op dit forum een antwoord aan het brengen ben,waarin diverse tekens nodig zijn.Doe ik dat buiten het bereik van het WSF forum,dan zou ik eerst het WSF moeten uitschakelen,,mijn reactie (incl.tekens) op bijv.Wordpad produceren en copieren en dan plakken op de dan ingeschakelde WSF.

Een beetje omslachtig,vandaar mijn vraag,die ik niet op de reactie van de hierboven geavateerde moderator rechtstreeks kon doen en dus via een topic!
Michel Uphoff
Moderator

Re: Latex-site downloaden/installeren

Het is niet nodig WSF af te sluiten om die on-line editor te bereiken. Deze editor kan je niet downloaden of installeren.
  • Open in een nieuw tabblad of venster die LaTeX editor, en type de code.
  • Als het resultaat naar genoegen is, markeer je de code (niet het resultaat) met de muis (over de code slepen terwijl je de muisknop ingedrukt houdt, de code wordt blauw gemarkeerd)
  • Met een rechter muisklik kies je voor kopiëren.
  • Ga nu naar het tabblad of het venster met het WSF bericht.
  • Tik tussen teksthaken [t e x] (zonder de spaties)
  • Rechter muisklik, kies plakken
  • Tik direct na de geplakte code weer tussen teksthaken [/t e x] (zonder de spaties)
Ik kan tex hier niet zonder spaties tussen teksthaken zetten omdat dat dan als een formule wordt geïnterpreteerd.

Als je bovenstaande doet via 'uitgebreid bewerken' (zie de knop rechtsonder het invoerscherm van het bericht), dan kan je via de knop 'voorbeeld' beoordelen of het getoond wordt als bedoeld en eventueel nog aanpassingen doen voor je op de knop 'Reactie toevoegen' klikt.

Voorbeeld:

Gekopieerde code uit die editor: -b\pm \sqrt{\frac{b^2-4ac}{2a}}

Deze code tussen [t e x] en [/t e x] geplaatst geeft dan:
\(-b\pm \sqrt{\frac{b^2-4ac}{2a}}\)
abrebis

\(\alpha\)

Dit lijkt op het systeem,dat ik in 2003 eens ontdekte en gebruikte: "[ tex ] \ alpha [ /tex ]"

de zichtbare formulering gooide ik even uit elkaar om die te laten zien hoe de alpha wordt geproduceerd met ook een integraal en een machtsverheffing ,alle met tex begeleiding:

\(\int_1^2\)
-------------- ( [ tex ] \int_1^2 [ /tex ] )

\({123^2}\)
-------------- ( [ tex ] {123^2} [ /tex ] )

en ¼ ¾ via spec.tekens internet
tempelier

abrebis schreef: ma 16 dec 2013, 15:48
Ik bekeek deze editor en het lijkt me idd. handig,maar hoe kan ik die tevoorschijn halen /downloaden,terwijl ik op dit forum een antwoord aan het brengen ben,waarin diverse tekens nodig zijn.Doe ik dat buiten het bereik van het WSF forum,dan zou ik eerst het WSF moeten uitschakelen,,mijn reactie (incl.tekens) op bijv.Wordpad produceren en copieren en dan plakken op de dan ingeschakelde WSF.

Een beetje omslachtig,vandaar mijn vraag,die ik niet op de reactie van de hierboven geavateerde moderator rechtstreeks kon doen en dus via een topic!
Als je niet online wil werken en je werkt met Ubuntu, dan is er een simpele oplossing.

Laadt Gummi (staat onder de standaard sofware van Ubuntu) die is heel simpel in gebruik.

Wel moet je er voor formules met $$ openen en sluiten.

Of hij ook onder Windows wil draaien weet ik niet.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
abrebis

Moderator/Corrector de heer Kravitz wijzigde -via een mij toegezonden attendering (is dat een voorzet tot een hardere maatregel,ik zal de regelgeving nog eens lezen) mijn ,in zijn ogen onzorgvuldige reacties in deze topic,waarvoor ik bij dezen iedere deelnemer in deze topic mijn excuses aanbied.

Ik was me niet bewust op een onzorgvuldige toer bezig te zijn,meende dat ik niet onderhevig zou zijn een test in de nederlandse taal met grammatica; ik ben geen neerlandicus en ondanks dat ik het niet ben, heb ik in mijn loopbaan me aardig kunnen redden in gerechtelijke procedures met gebruik van de juiste juridische nederlandse termen,zelfs tot voor de Raad van State.

Er werd geen correctie gegeven,noch door de Voorzitter,noch door de bijzittende Raadsheren.

Maar om verder te gaan in deze topic en te antwoorden op de reactie van de Tempelier,ik zal de standaard software van Ubuntu zien te ontdekken en Gummi pogen te downloaden. Wat betreft Ubunt,dat is in feite een Bantu-filosofie;met een volgensde definitie van de bekende bischop TUTU als hierna genoemd en lijkt me een nadenkertje richting corrector:

Een langere definitie, zoals gebruikt door Aartsbisschop Desmond Tutu (1999): "Iemand met ubuntu staat open voor en is toegankelijk voor anderen, wijdt zich aan anderen, voelt zich niet bedreigd door het kunnen van anderen omdat hij of zij genoeg zelfvertrouwen put uit de wetenschap dat hij of zij onderdeel is van een groter geheel en krimpt ineen wanneer anderen worden vernederd of wanneer anderen worden gemarteld of onderdrukt."

nb.Als deze reactie ook een regelovertreding is,gok ik erop "niet in den Aep te zijn belandt"

Terug naar “Site- en softwaregerelateerd”