Betreft: vraagstuk profielwerkstuk ‘Duitsland uit de euro’
Geachte heer/mevrouw,
Samen met mijn vriend houden wij ons profielwerkstuk over het onderwerp ‘Duitsland uit de euro’. Onze aanleiding hiervoor was een uitzending van het programma Tegenlicht van de VPRO over dit onderwerp (http://tegenlicht.vpro.nl(...)its-alternatief.html). Wij zouden U graag een paar vragen willen stellen over dit onderwerp en uw mening over dit onderwerp willen weten. Om nog wat achtergrondinformatie te geven, zullen wij eerst kort uitleggen waarom het verlaten van Duitsland uit de euro zo een goed idee is. Het bovenstaande filmpje legt het wel het best uit, maar deze duurt ruim vijftig minuten.
Duitsland is zonder twijfel de sterkste economie van Europa en maakt de euro een hele sterke munt. Met veel andere landen in Europa gaat het niet heel goed, met als voorbeelden Portugal, Spanje en Griekenland. Zij hebben een hoge staatsschuld en een zwakke economie en op de lange termijn is er nog geen oplossing gevonden hiervoor.
Door Bernard Connoly, een Amerikaanse econoom, is berekend dat de waarde van de euro zou moeten zakken tot 34 cent ten opzichte van de dollar in Griekenland en in Spanje tot 38 cent om de economie in die landen te verbeteren door een afwaardering van de munt. In Duitsland zou de euro 2,35 moeten zijn tegenover de dollar om de verhoudingen te laten kloppen. Dit laat eigenlijk al heel goed de onmogelijkheid zien van de huidige eurozone.
Een groot deel van Europa is er dan ook voor om zulke zuidelijke landen die diep in de schulden staan te verwijderen uit de Europese Unie en de euro. Dit is natuurlijk erg streng en ook zonde omdat er al zoveel geld is geïnvesteerd in deze landen. Wij geloven dat je het ‘schuldenprobleem’ het best kan aanpakken door het sterkste land te verwijderen uit de euro.
In het kort zorgt dit voor een devaluering van de euro en meer concurrentie binnen Europa. Zoals we al eerder hebben gezegd, heeft Duitsland een goede economie en die zorgt voor de huidige sterke waarde van de euro. Omdat Duitsland weggaat, gaat de sterke economie van de euro dus weg en zal deze in waarde zakken. Deze devaluering van de euro zal ook effect hebben op de zwakke zuidelijke landen met de grote schulden; hun schulden zullen dalen. De koers van de munt van Duitsland zal daarentegen stijgen.
Als er geen aanpassingen worden gedaan aan het huidige systeem, dan zullen de leningen van de noordelijke lidstaten aan de zuidelijke nooit worden terugbetaald. Uiteindelijk raken de leners failliet en dan zal er ook geen ruimte meer kunnen worden gemaakt voor nieuwe aanpassingen. Het probleem is alleen dat de realisatie van ons idee erg moeilijk is en het is lastig om alle gevolgen goed te overzien. Daarom zouden wij graag een paar vragen willen stellen. Ik hoop dat wij U genoeg informatie hebben gegeven om het probleem te overzien, anders kunt U gerust een mail terugsturen.
o Hoe kijkt u tegenover de euro, vindt u het een goede of een slechte munt?
o Wat vindt u van het idee om Duitsland uit de euro te gooien?
o Wat denkt u dat de gevolgen zijn voor de handel (tussen Duitsland en de zuidelijke landen, handel buiten Europa van Duitsland en de zuidelijke landen etc.)
o Waarom denkt u dat er nog niemand is gekomen met dit idee?
o Wat denkt u dat de gevolgen zijn voor Duitsland en haar binnenlandse economie?
o Denkt u dat een realisatie van het idee mogelijk is?
Bij voorbaat dank.
Ik hoop dat jullie serieus op deze vragen zouden kunnen beantwoorden. Als jullie denken dat ik nog niet genoeg informatie heb gegeven, zeg het dan ook, want ik zou deze mail nog naar een econoom willen sturen.