BVM
Artikelen: 0

Thevenin vervangingsweerstand vraagstuk

Beste Leden,

Ik heb een vraagje met betrekking tot een circuitje waar ik een vervangingsschema bij moet maken.

Ik heb zo snel niet de mogelijkheid om de opgave in te scannen dus zal ik hem proberen te beschrijven.

Het is in principe een achtje op z'n kant met links een spanningsbron, rechts een stroombron en in het midden een weerstandje.(er zijn nog 3 weerstanden, 1 linksboven, 1 rechtsboven en 1 links onderin.)

Nu moet ik voor de klemmen a en b een vervanginsschema opstellen. Deze 2 punten staan allebei net voorbij het midden. 1 boven en 1 beneden.

Nu heb ik al met superpositie uitgerekend dat op de middelste weerstand 42V staat. Mijn vraag. Moet ik bij het opstellen van dit schema de stroombron openlaten wanneer ik de vervangingsweerstand wil uitrekenen?

Alvast bedankt. Mochten er nog vragen zijn dan zie ik ze verschijnen.

Groetjes en de beste wensen alvast!

Hier alsnog het schema`tje
foto (1)
foto (1) 417 keer bekeken
Andre4

Re: Thevenin vervangingsweerstand vraagstuk

Om de vervangingsweerstand weerstand te bepalen bij dit schema, mag je alle bronnen 0 stellen.

Oftwel de stroombron wordt een gesloten verbinding en de spanningsbron wordt een open verbinding.

Daarna kan je met tak-relaties (wet van ohm, parallel en serie schakeling) de vervangingsweerstand bepalen.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
klazon
Pluimdrager

Andre4 schreef: vr 21 mar 2014, 20:15
Oftwel de stroombron wordt een gesloten verbinding en de spanningsbron wordt een open verbinding.
Moet net andersom zijn.
Andre4

Excuses

Terug naar “Elektrotechniek”