Rooswtb schreef: ↑vr 03 jan 2014, 15:30
wij gaan ervan uit dat bij een hoek van 90 graden tussen de armen de krik het meeste gewicht aan kan.
Waarom zou je dat aannemen?
Als ik zo naar het ding kijk lijkt me logisch te veronderstellen dat hij de meer kracht aankan indien:
- volledig 'neer', waarbij het bovenste stuk direct op het onderste rust en die hele spindel geen rol speelt
- volledig 'op' waarbij beide schanieren aan de zijkanten geen enkele dwarskracht dragen
Ik denk dat de spindel maximaal belast zal worden net boven de 'helemaal neer' positie: de verticale component van de kracht blijft altijd gelijk, maar in die situatie is de horizontale component op iedere kant het grootste. Deze krachten zijn welliswaar tegengesteld waardoor je alleen netto in de hoogte opkrikt, maar voor ieder van de twee schanierpunten belastend.
Daarnaast heb je nog wat relatief onbekende componenten zoals de schroeven/popnagels onder en bovenaan de krik. Die zouden ook best kunnen falen, evenals de armen zelf die door kunnen buigen. Om daar iets aan te kunnen berekenen heb je echter het exacte ontwerp van de krik nodig, incl de materialen die voor alle onderdelen gebruikt zijn.
Mij dunkt dat zo'n krik domweg overgedimensioneerd is, en in staat is het voertuig waar hij bij geleverd wordt op te krikken zolang het niet beladen is boven het toegestane gewicht om mee te gaan rijden op de openbare weg.