Ik heb dit bij wiskunde geplaatst omdat de andere afdelingen als 'politiek en economie " de lading niet helemaal dekte dacht ik. Maar als de moderator dat vindt dan kan het ook daarheen verplaatst worden, of naar waar hij/zij dit wel goed vind passen.
Het wordt bij losse medewerkers zoals vakkenvullers en pizza bezorgers wel gedaan dat vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij het uurloon uit te betalen.
Op zich geen probleem , en makkelijker voor de werkgever.
Maar volgens mij wordt dit verkeerd berekent.
Ik weet niet precies hoe het berekent wordt maar vermoedt aan de hand van hoe het bij mijn zoon gaat ( +9% voor gemiste vakantiedagen en +8% voor vakantietoeslag).
Mijn vermoeden is dit: bij 20 vakantiedagen en 8% vakantiegeld wordt van de 261 werkzame dagen per jaar 20/261 gedaan van het bruto uurloon en 8% van bruto uurloon voor vakantiegeld.
Ik heb een spreadsheet gemaakt over hoe het berekent zou moeten worden om gelijke beloning te geven aan gelijk werk, wat volgens mij het uitgangspunt is of zou moeten zijn.
Hier copie van een voorbeeld van Jan en Case daarin beschreven.
Graag wilde ik dat mogelijk een leraar salaris-administratie hier op dit forum mij de huidige berekening excact uitlegt , en eens vergelijkt met mijn berekening.
Ook tijdens dit bezig zijn hiermee beredeneert dat de losse medewerker ook gemiste feestdagen heeft, gemiddeld per jaar bijna 6, en heb dat dus ook meegenomen in de berekeningen. Kom dan tot een minimum van 20% bijtelling bij brutoloon in plaats van de 17% .
Voorbeeld : Jan en Case werken beide voor de zelfde werkgever full-time.
Jan krijgt zijn vakantiegeld in mei en 20 vakantiedagen. En werkt van de werkzame dagen per jaar, Gemiddeld 6 feest-dagen niet .
Case werkt precies hetzelfde maar heeft afgesproken dat hij vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon geteld krijgt , en als hij dus niet werkt , hij dus niet betaald krijgt. Dit is te vergelijken met de losse medewerker die zo betaald krijgt .
Voor de duidelijkheid ronden we werkzame dagen per jaar af naar 260 , vakantiegeld 8% .
Jan krijgt als totaal loon 260 daglonen x1.08=280,8 daglonen per jaar bruto. Jan werkt daarvoor per jaar 260 werkzame dagen min 20 vakantiedagen min gemiddeld 6 feestdagen per jaar = 234 dagen.
Zoals het nu berekent wordt krijgt kees bijtelling op zijn loon voor vakantiedagen 20/260=7,69% bijtelling en 8% over dagloon is bij elkaar 15,69% bovenop zijn loon dus dagloon Case is 1,1569x dagloon Jan.
Als Case nu zelfde werkt als Jan dus 234 dagen per jaar, dan verdient hij 234 x 1,1569=270,71 daglonen per jaar. Dit is 10,09 daglonen minder dan Jan.
Ra Ra waar is dat bebleven. Case had eigenlijk 280,8/234=1,2 dus 20% bij zijn loon opgeteld moeten worden om gelijk beloond te worden als Jan.
Dit toont aan dat de huidig algemeen gebruikte methode fout is en de losse werknemer benadeelt wat bij minimumloon er voor zorgt dat de losse werknemer ( Case) eigenlijk minder dan het minimum loon betaald krijgt , wat verboden is.
Zelfs als de feestdagen niet meegeteld worden, dan nog is de berkening fout, Case zou dan 240 x1,16 =278,4 dus 2,8 daglonen minder dan Jan voor het zelfde werk. Dit komt door de vakantiedagen van werkzame dagen gerekent ipv werkelijk te werken dagen, en 8% vakantiegeld te nemen van het bruto uurloon ipv van Bruto uurloon + toeslag voor gemiste vakantiedagen.
Dus graag controle van deze beide berekeningen en jullie oordeel.
Het spreadsheet heb ik bijgesloten , maar pas op , is niet beveiligd, dus alleen gele vlakjes invullen.