Beste fysicaliefhebbers,
Gisteren was ik wat filmpjes aan het bekijken over Kwantummechanica, en dit heeft een paar vragen doen oprijzen bij mij.
Ik ga hier met een voorbeeld werken, denk aan de kat van schrodinger.
Zolang men niet kijkt in de doos waar de kat in zit weet men niet wat er is gebeurt. De kat bevind zich in beide toestanden (leven en dood). En pas vanaf het moment dat we gaan kijken zal de kat oftewel dood oftewel levend zijn.
Nu vond ik het vreemd hoe men dit ontdekt heeft, want van zodra we kijken naar een experiment ligt het resultaat toch vast? En als we niet kijken bevind het voorwerp zich in beide toestanden? Hoe heeft men dit gevonden, want van zodra je kijkt ligt de uitkomst vast, en weten wat er gebeurd als je niet kijkt lijkt me ook vreemd...
Nog een ander vraagje, als we even terugdenken aan de kat in de doos, deze bevindt zich dan in beide toestanden en op het ogenblik dat we kijken bevindt de kat zich in één van beide. Dit wordt dan aangegeven met kansen, maar zijn deze kansen altijd gelijk? Of wilt men hier gewoon mee duiden dat men nooit zeker kan zijn van de uitkomst, want het lijkt mij logischer dat er een grotere kans is dat de kat zal dood zijn.
Mocht ik me wat slecht hebben uitgedrukt omtrent een deel, mijn excuses. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.
Alvast bedankt!