In het klassieke dubbele-spleet experiment worden elektronen (of fotonen, of bucky balls) richting een dubbele spleet geschoten, waarachter zich (onder de juiste condities) een interferentie patroon vertoond. Wanneer we echter een waarnemer vóór de dubbele spleet zetten, vertoond dit patroon zich niet. Mijn vraag is tweeerlei. We spreken in dit voorbeeld uitsluitend over elektronen.
De waarnemer, is een apparaat dat elektronen waarneemt. Staat dit apparaat uit, wordt er dus niets waargenomen, en vertoont het interferentie patroon zich wel - of dat apparaat nu aanwezig is of niet. Vanaf nu staat het apparaat echter wél aan.
Mijn vraag heeft betrekking op de informatie die uit de waarneming komt. Ik denk/weet namelijk dat iedere waarneming op dit niveau invloed heeft op het object dat is waargenomen (dit klopt, toch?). Wanneer het usb kabeltje van het apparaat los is (maar het apparaat werkt wel, en neemt wel waar), en er dus geen informatie over het al dan langskomen van een elektron doorgegeven wordt aan de laborant, wordt er dan juist wél of juist níet een interferentie patroon getekend?
Ik denk het dus niet, maar ik weet het niet zeker. De informatie die ik gelezen heb over het dubbele-spleet experiment, spreekt alleen maar over een waarnemer, zonder enige specificatie...