Hoi,
Volgens Heisenbergs onzekerheidsrelatie kun je niet impuls en plaats van een deeltje oneindig exact weten. Mijn vraag is: geldt dat ook voor het verleden?
Volgens mij niet... Reden waarom ik dat denk:
Je kunt niet de huidige plaats en impuls weten beter dan de onzekerheidsrelatie. Maar als je meerdere metingen doet, kun je wel exacter bepalen dan de onzekerheidsrelatie toestaat, wat ooit eenmalig impuls en plaats van een deeltje geweest zijn.
Stel, je meet aan een elektron. Als je meet, is er een botsing (toch?). Voorafgaand aan die botsing was het elektron een golf. Van die golf zijn impuls en positie niet scherp bepaald. Tijdens de botsing stort de golffunctie ineen. Na de botsing is het elektron weer een golf, voor die golf geldt weer Heisenberg.
Van uitsluitend dat moment van ineenstorting, kun je achteraf bepalen wat toen impuls + positie v/h elektron waren, beter dan volgens Heisenberg toegestaan.
Dit is zoals ik de onzekerheidsrelatie begrijp. Nadeel: ik heb er maar één bron bij:
http://plato.stanford.edu/entries/qt-uncertainty/
Daar lees je oa: Heisenberg says: "the uncertainty relation does not hold for the past".
Die bron is Stanford, niet de minste. Maar in mijn behoorlijke collectie boeken (van HBO en universitair niveau) kan ik deze interpretatie nergens terugvinden...
Is er iemand (een bron) die ofwel Stanford kan bevestigen, ofwel kan falsificeren?
Groetjes,
Paul