Beste forumgenoten,
Ik ben net nieuw en zit met volgende vraag/probleem:
Ik heb een stuk of 30 staafaccu's van Makita schroefmachines liggen en er zitten zowel goede als minder goede en ook ronduit slechte tussen. Om de nog bruikbare eruit te halen zonder ze één voor één volledig te moeten gaan gebruiken in de schroefmachine (zoveel heb ik niet te schroeven ) heeft men mij verteld (wijsgemaakt..?) dat ik deze op volgende manier kan testen:
Door op de plus- en min-pool van de accu een lampje van hetzelfde voltage als de accu aan te sluiten en tegelijkertijd parallel op dezelfde polen met een voltmeter te meten of de spanning (te ver) terugvalt. Ik ben zelf niet geschoold genoeg om te weten of dit de juiste manier is..?? Ik zou natuurlijk een echt accu-analysetoestel kunnen kopen maar toen ik de prijs zag was ik de rest van de dag misselijk
Los van het feit dat ik niet weet of bovenstaande methode wel te betrouwen is, weet ik ook niet hoeveel watt het lampje mag zijn? Er bestaan lampjes van hetzelfde voltage als de accu's (7,2 en 9,6 volt), dus dat is geen probleem. Maar hoeveel watt mag het lampje maximum zijn? Er staat op de accu's nergens vermeld hoeveel de maximum gevoerde stroomsterkte door de accu mag zijn. Er staan enkel de spanning en de capaciteit op vermeld, maar geen max. stroomsterkte.
Weet iemand met hoeveel stroomsterkte je zo een accu mag belasten? Ik weet dat deze accupack's bestaan uit afzonderlijke cellen van 1,2 volt in serie, maar ik weet niet hoeveel ampère er door zo'n cel mag vloeien?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
En als ik de accupack op boven vermelde manier ga testen, is het dan zo dat de gemeten spanning tijdens belasting een precies veelvoud van 1,2 volt moet blijven?
Klopt het dat bij een volgeladen, onbelaste accupack de spanning over elke cel 1,2 volt moet zijn of mag het ook iets meer zijn?
Ik had toch graag mijn accupack's getest zonder meer dan € 400 uit te geven aan een accu-analyseapparaat
Ik ken er zelf niet genoeg van dus als jullie me wijzer kunnen maken luister ik graag!
Bij voorbaat dank!
Mvg Nicky