Camiel Wijffels
Artikelen: 0

Afmeting waarneembaar universum

In de vorige thread hadden we het over de inflatieperiode en de Hubbleconstante.

Hierop voortbordurend vraag ik me het volgende af. Stel dat het universum dat we nu kennen als "waarneembaar universum", direct na de inflatie ongeveer de afmeting had van een proton, wat was de afmeting van dit "waarneembaar universum" dan

- na 1 seconde?

- na 1 dag?

- na 1 jaar?

- na 380.00 jaar (toen de fotonen zich eindelijk vrij konden bewegen)?

- na 1 miljard jaar?

- na 13.7 miljard jaar?

Heeft iemand hier iets zinnigs over te vertellen?
Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde
Momp

Re: Afmeting waarneembaar universum

Vraag ik me ook af. Het heelal dijt snel uit, het heelal zou dan flink groter zou moeten zijn dan het waarneembare 13.7 miljard lichtjaar grote heelal. En de uitdijing gaat ook steeds sneller. Is er berekend hoe groot het "waarneembare heelal" is gebaseerd op de snelheid van de uitdijing?
descheleschilder

Re: Afmeting waarneembaar universum

Na 1 seconde: 1 lichtseconde

Na 1 dag: lichtdag

Na 1 jaar : 1 lichtjaar

Na 380 000 jaar: 380 000 lichtjaar

Na 1 miljard jaar: 1 miljard lichtjaar

Na 13.7 miljard jaar : 13.7 miljard jaar

Dit is de afstand de we vanaf Aarde kunnen zien na de genoemde tijden. Natuurlijk niet vóór 1 miljard jaar, aangezien er toen nog geen Aarde was. Maar vanaf het proton, etc. tot 1 miljard jaar. Bovendien is na de inflatie het universum met ongeveer een factor 3 geëxpandeerd, dus kunnen we zien tot zoiets als 40 miljard lichtjaar ver. In alle richtingen. Daarachter reikt het universum nog gigantisch veel verder, dud je kunt je lol op!
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Terug naar “Ruimtefysica”