Ik zit al lang met de simpele vraag maar kan maar niet op een bevredigend antwoord komen, ook niet door te surfen of met andere mensen te praten.
Waarom annexeren landen elkaar/delen van landen? Welke voordelen heeft het om een gebied bij zijn eigen staat te voegen?
Ik bedoel, ik ben Oost-Vlaming en stel dat Nederland morgen West-Vlaanderen annexeert. So what? Wat zal er veranderen in mijn leven? Waarom zou ik ook maar één eurocent verliezen als West-Vlaanderen opeens niet meer bij België hoort? Er zijn nu minder belastingbetalers, maar ook minder werklozen en ouderen een uitkering te betalen, minder onderwijsuitgaven, minder wegen te herstellen, minder rechtbanken, politie-, en brandweercentrales open te houden...
Gezien de moderne democratische staat in principe een verzekering en aanbieder van openbare diensten is voor iedere inwoner gelijk (er is dus geen koning die simpelweg meer macht en persoonlijk bezit wil) en als we aannemen dat ieder gebied even rijk is, biedt annexatie toch nooit voordeel? We gaan er toch van uit dat elke actie uitgevoerd door in regering in het belang is van de bevolking? Elke strafwet is ter bescherming van het volk tegen criminelen; elke financiële wet is ter bescherming van arm tegen rijk of consument tegen aanbieder of tegen oplichter; elke openbare weg is ter vergemakkelijking van het transport voor elke burger ...
Mijn vraag is dus, waarom zou de ene democratie geïnteresseerd zijn de andere staat te annexeren?