descheleschilder
Artikelen: 0

Negatieve energie tjdens big bang

Zou het niet mogelijk zijn dat de aanzet tot de big bang de enorme hoeveelheid negatieve (exotische) energie was, aangezien het universum toen zó klein was dat vele (de meeste) vacuümmodes uitgesloten werden?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Michel Uphoff
Moderator

Re: Negatieve energie tjdens big bang

Alan Guth (samen met Andrei Linde grondlegger van de inflatietheorie, die na de recente ontdekking enorm aan geloofwaardigheid heeft gewonnen klik) houdt het op de negatieve druk van een 'false vacuüm' (klik) dat de motor achter de inflatie was.

Als gevolg van deze vacuümenergie was de gravitatie (zeer) tijdelijk afstotend. Omdat het heelal tijdens de inflatie haar energiedichtheid niet snel genoeg kon verlagen, nam de energie in het heelal tijdens de inflatie enorm toe, en deze toename ging ten koste van de gravitatie-energie die steeds negatiever werd. Uiteindelijk lijken de negatieve gravitatie-energie en de positieve energie van de materie zeer nauwkeurig in balans.

Alan Guth schrijft ondermeer:
The peculiar properties of the false vacuum stem from its pressure, which is large and negative.

According to general relativity, however, there is a gravitational effect that is very important under these circumstances. Pressures, like energy densities, create gravitational fields, and in particular a positive pressure creates an attractive gravitational field. The negative pressure of the false vacuum, therefore, creates a repulsive gravitational field, which is the driving force behind inflation.
descheleschilder

Een negatieve druk kan toch ook veroorzaakt worden door exotische materie, waarvan er enorm veel aanwezig was is in het kleine begin van het universum? De negatieve druk wordt dan veroorzaakt door de negatieve massa veroorzaakt door het ontbreken van de vele vacuüm toestanden van het vacuüm veld (wat hetzelfde is als te beweren dat het een vals vacuüm is)?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
descheleschilder

Een correctie op mijn eigen woorden: Het vacuüm aanwezig tijdens het kleine ruimtelijke begin, waar veel exotische materie aanwezig was, is niet hetzelfde als een vals vacuüm. Een vals vacuüm (velden zijn 0) is bijvoorbeeld de top van de sombrero vorm van de energie afgebeeld als functie van het veld. Dit in verband met de vacuümwaarde van de Higgs-potentiaal.
Michel Uphoff
Moderator

Exotische materie is een verzamelnaam voor materie met verschillende exotische eigenschappen. Negatieve massa is een van die eigenschappen. Dat soort deeltjes zijn weliswaar mathematisch consistent, maar daar mag je nog niet uit afleiden dat ze bestaan. Vooralsnog is er daarvoor geen enkel bewijs.

Als een bewezen feit stellen dat het oerheelal gevuld was met exotische materie, gaat dus veel te ver.

Vooralsnog lijkt mij de verklaring van Guth heel wat waarschijnlijker. Ik heb het hele artikel van Guth hierover gevonden: klik
descheleschilder

Het experiment met de twee zich dicht bij elkaar bevindende platen (Casimir) is een bewijs dat deze vorm van negatieve massa weldegelijk bestaat. Deze vorm van massa wordt ook te berde gebracht om een zwart gat breed open te houden een wormgat te vormen dat breed genoeg is zodat wij erdoorheen kunnen kruipen. Het zorgt ervoor dat het zwart gat zich niet sluit maar door de negatieve massa open wordt gehouden. niet dat ik in wormgaten geloof maar de theorie is er.
Michel Uphoff
Moderator

Het experiment met de twee zich dicht bij elkaar bevindende platen (Casimir) is een bewijs dat deze vorm van negatieve massa weldegelijk bestaat.
De breed geaccepteerde verklaring id die van kwantum vacuüm fluctuaties van het elektromagnetische veld (virtuele fotonen).

Het effect werkt ook alleen met metalen platen, wat inderdaad wijst op de elektromagnetische kracht. Bovendien kan het effect ook afstoten bij bepaalde configuraties. En naar ik meen neemt de kracht af met de vierde macht van de afstand, terwijl dit bij gravitatie met het kwadraat van de afstand is. Alles bij elkaar wijst dit m.i. bepaald niet op negatieve massa als verklaring.

Dus waar kan ik dat bewijs vinden. Heb je daar een wetenschappelijke bron voor?
descheleschilder

Er is een duidelijk artikel te vinden in de januari uitgifte uit 2000 van de Scientific American genaamd "Negative wormholes" waar een duidelijke uitleg omtrent negatieve energie wordt gegeven. Het verband met de big bang heb ik zelf gelegd, dus daar zal weinig over te vinden zijn. Overigens geloof ik dat in het Casimir experiment alleen sprake is van virtuele deeltjes-antideeltjes paren, daar ik niet geloof in virtuele fotonen die uit het vacuüm korte tijd tevoorschijn komen, gelijk de deeltjes-antideeltjes paren, aangezien een voor het ontstaan vaneen foton een bron nodig is. De virtuele deeltjes-antideeltjes paren, waarvan er tussen platen veel minder aanwezig zijn dan daarbuiten, geeft een druk van buiten af uitgeoefend door de deeltjes en ook de virtuele fotonen die die deeltjes produceren. Ik zou niet durven zeggen wat het effect is wanneer er geen virtuele fotonen uit het vacuüm ontstaan.Dat het effect afneemt met de vierde macht van de afstand (tussen de platen neem ik aan) wil, wil nog niet zeggen dat bij de enorme kleine afstanden waarover we praten als we het over de big bang hebben. Er is zoveel negatieve energie dat het de juiste korte stoot (daarna is er geen negatieve energie meer) zou kunnen geven die het Universum tot bijna oneindige grootte deed uitdijen. Maar daar zijn berekeningen voor nodig.En hoe zit het met de deeltjesvorming? Die zouden kunnen zijn ontstaan tijdens de ultrakorte aftrap.
descheleschilder

Het feit dat tussen de platen in het Casimir experiment de energie tussen de platen met de vierde macht als functie tussen de platen afneemt, betekent dat bij kleinere afstanden die energie met de vierde macht als functie van de afstand toeneemt, dus bij heel kleine afstanden wordt die energie heel groot.

Terug naar “Ruimtefysica”