Soms word het me te veel
Zappend door televisieland kwam ik terecht bij CNN. Een Europese econoom zij dat er nog plaats was voor groei in de EG economie. De betrokken econoom stelde dat die groeiruimte zich bevond in de ziekteverzekering en de pensioenen. Wat dit betekend is het volgende: er is nog ruimte voor uitbreiding van de private dienstensector door afbouw van de sociale zekerheid. Dit bezorgt me kippenvel. Ik zie de veramerikanisering van de sociale ruimte met rasse schreden naderbij komen, en ik huiver om volgende redenen:
- De ziekteverzekering in België is vrij goed geregeld, en zoals geweten is, is de private ziekteverzekering in Amerika een ramp.
- De pensioenen privatiseren, betekent private pensioenfondsen, en een onverbiddelijke hang naar winstmaximalisatie en een uitbreiding van het kapitalisme tot ongekende hoogten.
Moet dit de groei voorstellen? Geef mij maar een einde aan de groei, en een betere verdeling van wat er is. Geef mij maar een maatschappij waar iedereen voor mekaar zorgt. Vrije markt als het nuttig is voor de maatschappij, maar heren kapitalisten blijf met uw begerige vingers van de sociale zekerheid af. Amerika is zeker geen goed voorbeeld van hoe het moet. Als dit economische logica moet voorstellen laat het dan maar zo.