Mijn vader (overleden in 1977) heeft mij eens verteld dat hij de ruit van Nienhuis ontworpen had en hij liet me die zien.
Helaas ben ik in de loop der jaren het papier met de ruit kwijtgeraakt en wat ik ook probeer, het lukt me niet dit zelf te maken.
Mijn wiskundige kennis gaat niet verder dan HAVO nivo en da's ondertussen 40 jaar geleden.
Ik ga er van uit dat er hier genoeg wiskundigen aanwezig zijn, die het misschien wel een uitdaging vinden om de oplossing te zoeken.
Op zich ziet het probleem er zeer simpel uit en mijn eerste vraag is dan ook of dit in een formule om te zetten is of dat het met de pc
uit te rekenen is .........................
a+b+c+d=e
a,b,c en d zijn gehele cijfers van 0 t/m 9.
De vraag is : hoeveel mogelijheden zijn er om elk mogelijk antwoord "e" te maken ?
Dus : e=0, dan is er maar 1 mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen, namelijk a=0, b=0, c=0, d=0
e=1 dan a=1,b=0,c=0,d=0 en a=0,b=1,c=0,d=0 en a=0,b=0,c=1,d=0 en a=0,b=0,c=0 en d=1........... in totaal 4 mogelijkheden.
als e=2 worden het 10 verschillende mogelijkheden
als e=3 worden het er 20
.......
en natuurlijk eindigt het bij e=36, immers a=9,b=9,c=9 en d=9 is de enige (en laatste !) mogelijkheid
e=35 geeft weer 4 mogelijkheden
e=34 weer 10
e=33 20 mogelijkheden
.........
Maar nu dus verder ! Is er hiervoor een formule te maken of zal dit handmatig gedaan moeten worden of mbv de computer (en zo ja, hoe ?)?
Mijn vader had dit destijds helemaal uitgewerkt en had dit op een bepaalde manier op papier gezet, zodat je duidelijk de ruitvorm herkende. In die
ruit was een heel patroon zichtbaar , in alle mogelijke diagonale richtingen.
Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht dat het zoiets was :
som (=e) / aantal mogelijkheden
0/1 1
1/4 121
2/10 12421
3/20 1246421
.
.
.
.
.
.
33/20 1246421
34/10 12421
35/4 121
36/1 1
Ik hoop dat het duidelijk is en ik hoop dat er hier genoeg slimme mensen zitten die me kunnen helpen dit op te lossen.
BTW mijn vader rekende in de vroege jaren 70 al met het binaire systeem ondanks dat er nog geen computers waren !!
Misschien moet de oplossing wel daarin gezocht worden......
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat iemand anders dit al lang voor hem had uitgevonden, maar ik betwijfel dat nog steeds omdat hij het helemaal met een pen
had opgeschreven (de hele ruit dus !) en als je bij e=17 of e=18 bent, zul je merken wat een karwei dat geweest moet zijn.
Ik ben reuze benieuwd........
m.vr.gr.
Aart