Misschien zal dit wel nog aan bod komen bij de mini-cursus 'relativiteitstheorie', maar ik heb een vraag over het relativiteitsbeginsel (van Galileo dacht ik?).
Dit houdt in dat je het verschil niet kan maken tussen (niet versnellende) beweging en stilstand. Stel dat je dus in een rijdend voertuig zit. Als alles ideaal verloopt (en je kan niet naar buiten kijken) merk je dus niet dat je rijdt. In het midden van de ruimte in het voertuig laat je 'iets' los dat kan stilhangen in de lucht, bv. een modelhelikopter. Op het moment dat je het loslaat, zou die helikopter dus -volgens het principe van relativiteit- stilhangen ten opzichte van de ruimte in het voertuig, en dus bewegen tov van de aarde. Maar hoe weet die helikopter wat hij moet doen? Hoe weet hij dat hij mee moet bewegen met het voertuig, er is toch geen contact?
Een antwoord is misschien dat alle luchtdeeltjes in de ruimte in het voertuig met het voertuig mee bewegen, en daardoor de helikopter zelf ook duwen, maar wat als de ruimte in het voertuig vacuum is = zonder luchtdeeltjes? De helikopter zou dan niet meer in het midden hangen, maar naar de achterkant bewegen, met als gevolg dat je weet dat het voertuig waar je in zit beweegt. (Ik weet ook wel dat een helikopter niet kan vliegen zonder lucht, maar veronderstel dan een ander vliegend voorwerp, dat geen lucht nodig heeft om te kunnen vliegen)
Ofwel zie ik hier iets serieus over het hoofd (en wijs mij er op aub) ofwel geldt het relativiteitsbeginsel niet voor bewegende vacuum-ruimtes.