Moderator: physicalattraction
Ineenstorting maakt deel uit van de Kopenhagen-interpretatie van de quantummechanica, maar niet van de quantummechanica zelf. Het heeft geen epistemologische waarde. Het is een manier om de quantumtheorie beter te begrijpen, maar er is geen goede reden om aan te nemen dat er ook echt 'iets' zou gebeuren.descheleschilder schreef: Is het mogelijk om aan de ineenstorting od het verloop van de een golffunctie te zien welke richting de tijd heeft?
Nee, volgens mij is dit ook niet mogelijk als je naar de golffunctie kijkt. De Schrödinger-vergelijking is tijd-symmetrisch.descheleschilder schreef:terwijl dit wél mogelijk is als ja naar de ontwikkeling van de bijbehorende golffunctie "kijkt".
Dat kan inderdaad zijn, maar het is mij toch niet allemaal duidelijk. Daarom hieronder nog eens onder elkaar:Math-E-Mad-X schreef: Volgens mij bedoelt hij met 'de ontwikkeling' het vervallen van de golffunctie (die dus niet volgens de schrödinger vergelijking verloopt).
317070 schreef:
- Meer bepaald omdat het decohereren van de verschillende fases in de golffunctie als een thermodynamisch proces kan gezien worden.
Wel, in de vergelijking is het uiteraard simpeler te zien. Als je daarin t door -t vervangt heb je in essentie dezelfde vergelijking.descheleschilder schreef: Ik dacht dat de ontwikkeling van de golffunctie in de tijd juist niet symmetrisch is. Als je begint met een deeltje dat een kleine waarschijnlijkheidsverdeling in de tijd heeft, dan zal deze verdeling zich in de tijd toch ontwikkelen over een groter gebied (of in de impulsrepresentatie over een kleiner gebied)?
Nee, je kunt de tijds-asymmetrie van de tweede wet van de thermodynamica (dat entropie stijgt) verklaren met tijdssymmetrische wetten. Dus thermodynamica kan gebouwd worden op deterministische, tijdssymmetrische wetten.entropy schreef: Dit is een kwestie die mij ook enigszins bezighoudt/-hield; entropie is niet tijd-symmetrisch als ik het goed begrijp? (in tegenstelling tot de schrödinger-vergelijking) Betekent dit dat de QM geen verklaring heeft voor entropie?