jeremia
Artikelen: 0

sterkte van aluminium kokerbalkjes

Hallo iedereen,

Ik speel met het idee om een ligfiets te maken. De configuratie betreft een driewieler met twee (sturende) wielen vooraan en een wiel achteraan. Tussen de denkbeeldige as tussen de voorwielen en de as vh achterwiel is er een overspanning van een 130-tal cm. Ik zou hiervoor graag een structuur maken van twee parallelle aluminium kokerbalken, 135mm uit elkaar. Hou kan ik bepalen welke afmetingen en wanddikte deze kokerbalken moeten hebben... Ik ben nogal zwaar en zou uitgaan van een gewicht van 100kg...

De reden waarom ik dit hier post, is omdat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Alleszins bij voorbaat dank!!!

Jeremia
In physics I trust
Artikelen: 0

Re: sterkte van aluminium kokerbalkjes

In zijn algemeenheid moet je eerst het buigend moment bepalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen uitgaan van een puntlast in het midden van de overspanning. Die puntlast zou de waarde van je massa + wat je mee wilt kunnen dragen moeten hebben.. Ik zou elk van beide balkjes afzonderlijk dimensioneren op je volledige gewicht (dus niet half half), omdat je tijdens de fietsbeweging mogelijk bijna alle kracht op een van beide zou kunnen zetten. Verder zou ik een veiligheidsfactor voor dynamische effecten in rekening brengen.
Vervolgens gebruik je het weerstandsmomentvan het profiel om te kijken welke afmetingen er nodig zijn zodat je ruim onder de elastische grens van aluminium blijft.
De verbindingen en details zal je apart moeten bekijken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”