Kun je beredeneren dat rood de buitenste kleur is van de primaire regenboog, en de binnenste kleur van de secundaire regenboog?
(foto uit Wikipedia)
De kern is, dat bij de secundaire boog het licht in de waterdruppel de tegengestelde weg door de druppel aflegt, zodat de kleurvolgorde wordt omgekeerd.
Ik heb het ooit eens geëxperimenteerd met een luifel en dus tot welke afstand je de (onderkant van de) regenboog kon zien, en kwam tot de conclusie dat de regenboog eigenlijk maar op een goede 10m afstand was.klazon schreef: 1km? 5km? Ik heb eigenlijk geen idee.
Dat zou goed kunnen, als je zelf midden in de regenbui staat. Als ik de tuin sproei, dan zie ik ook een regenboog.317070 schreef: ... en kwam tot de conclusie dat de regenboog eigenlijk maar op een goede 10m afstand was.
Het gaat om de bijdrage aan de oppervlaktehelderheid van de regenboog (waarbij oppervlak = ruimtehoek). Dan is de bijdrage van 1 m3 lucht (kubus) in de verte gelijk aan de bijdrage van 1 m3 lucht in de nabijheid, mits het er even hard regent. Bij een 2x zo grote afstand is de ontvangen lichthoeveelheid per druppel 4x zo klein, en de ruimtehoek van het luchtpakket is 4x zo klein, dus de oppervlaktehelderheid is gelijk.317070 schreef:Ik vraag me wel af of de belangrijkste bijdrage van de verre of van de dichte druppels zou komen.
Jamaar, hoe weet jij dat die regenboog op kilometers afstand staat? Jij denkt dat die op kilometers afstand staat, omdat beide ogen de regenboog op dezelfde hoek van 42 graden zien. De parallax is dus altijd oneindig. Maar dat zegt helemaal niets over op welke afstand hij ook effectief gevormd wordt! De regenboog op 10m afstand ziet er ook uit alsof hij kilometers verder staat. Het is maar door te experimenteren met een luifel dat duidelijk wordt hoe ver hij echt gevormd wordt.klazon schreef: Maar vaak zie je een regenboog op kilometers afstand, en dan zal de top van de boog ook op kilometers hoogte staan.