RvM
Artikelen: 0

Sterkte bouten berekenen

Ik wil een latpulley ophangen (zie foto's). Deze wordt bevestigd met 2 bouten. Welke bouten zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? Ik heb heeeeeeeeel lang geleden een aantal lessen mechanica gevolgd en het beetje wat is blijven hangen heb ik geprobeerd uit te werken. Ik heb echter geen idee of ik ook maar een beetje in de goede richting zoek...
Het maximale gewicht wat ik in kan stellen is 100kg.

Ik kan in de toekomst het gewicht uitbreiden naar 150kg. Welke bouten zou ik dan nodig hebben?

Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
DSC_0337
DSC_0337 1285 keer bekeken
DSC_0336
DSC_0336 1285 keer bekeken
20140903_150214
20140903_150214 1285 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Sterkte bouten berekenen

Als dat inderdaad een arm is van 67 cm tov 3 cm, en de afstand tussen de achterste katrol en muur 20 cm dan is de trekkracht op de bouten ongeveer 3 ton. Dan moet je met 2 stuks 10 mm hoogwaardig stalen bouten wel goed zitten.

Maar of een tussenmuur van zandsteen dat gaat houden is te betwijfelen. Gipsmuurtje of gasbeton gaat zeker niet. Bij een betonnen buitenmuur zal het wel lukken.

Maar die twee verticale stangen, die rusten niet op de grond? (dat zou moeten wil het een verantwoorde constructie zijn).

Rusten ze op de grond dan ziet het er een stukje gunstiger uit, maar dan nog zou ik het bij een gips of gasbetonmuur nog niet doen.
RvM

Het betreft een betonnen muur. Ik kan er eventueel 2 gaten bij maken zodat de constructie aan 4 bouten hangt.

Ik heb dit op marktplaats overgenomen zonder de verticale geleidestangen. Het idee was hiervoor standaard cv-buizen van 22mm te gebruiken aangezien deze precies de juiste diameter hebben. Ik ging er vanuit dat deze niet constructief gebruikt zouden worden. Indien deze buizen wel meedoen voor de construcite, zullen ze dan niet doorbuigen?
Michel Uphoff
Moderator

Het gaat vooral om het grote buigmoment op de smalle achterstrip. Ik denk dat je het met die krachten vrij makkelijk verbuigt. Die stangen zullen naar ik aanneem massief geweest zijn want die vangen veel kracht op. Ze vervangen door redelijk slappe dunwandige buizen van goedkoop staal vind ik zeer risicovol vanwege het knikgevaar.

Dus eerst goed testen met een fors hogere kracht voor je het ding zo gaat gebruiken.
Anton_v_U

De kracht op het rechter wiel is niet naar beneden gericht maar naar linksonder in de foto omdat er van twee kanten met 1000 N aan het wiel wordt getrokken (horizontaal naar links en verticaal naar beneden). Stel je voor dat je het wiel weglaat en een kabouter op de stang zet die de kabel omhoog houdt. Bij gelijke spankrachten in de kabel moet de kabouter dan naar rechtsboven trekken.

Ook op het linkerwiel werkt een (schuine) kracht die meedoet, maar wel veel minder omdat de arm kleiner is.

Zijn de metalen stangen waarlangs de gewichten bewegen aan de grond bevestigd? Vermoedelijk wel. Dat maakt nogal uit voor de belasting van de bouten (en van de muur) want het draaipunt ligt dan bovenaan de geleidestangen. Die stangen worden dan ook belast, met een forse kracht verticaal naar beneden.
RvM

Ik heb even contact opgenomen met de vorige eigenaar. De geleidingstangen die hij gebruikte waren holle buizen met wanddikte van 1mm, nog dunner dus dan de cv-buizen met wanddikte van 2mm die ik van plan ben te gebruiken. Die buizen staan wel vast op de grond maar zijn dus waarschijnlijk niet constuctief, al heb ik geen idee hoeveel kracht erop komt te staan en hoeveel belasting zo'n buis kan hebben voor hij doorbuigt.

De vorige eigenaar heeft het geheel echter nooit met de volledige 100kg belast...

De plaat tegen de muur is 350x60x6mm. Ik ga ervan uit dat er minder kans is dat het verbuigt als ik 2 extra bevestigingspunten links en rechts van de stalen koker maak? Dan zou het geheel komen te hangen aan 4x hoogwaardig draadstaal in een chemisch anker in een betonnen muur van 200mm dik. Ik heb echter niet de kennis in huis om te berekenen hoeveel kracht er op die bevestigingspunten komt te staan en of dit voldoende is of juist overkill.
Mochten de krachten te groot worden moet ik miscchien gaan schoren (of hoe heet zoiets)
Michel Uphoff
Moderator

Die buizen moeten een onderdeel van de constructie zijn.
Verbazend dat ze zo dunwandig zijn maar mogelijk is het een hoge kwaliteit staal.
Je weet zeker dat dat ding ontworpen is voor 100 kg aan weerszijden, dat lijkt mij sterk.

Dat blok onderin, dat blijft daar naar ik aanneem (gaat niet omhoog)?

Geef alle maten, merk- en typenummer eens op, misschien komen we dan verder dan wat inschattingen.
Anton_v_U

Michel Uphoff schreef: Dat blok onderin, daar blijft daar naar ik aanneem (gaat niet omhoog).
Het blok onderin gaat omhoog langs de geleidestangen. Het idee is dat je het omhoog trekt door de kabel rechts naar beneden te trekken.
Michel Uphoff
Moderator

Ben ik niet zeker van, er kan ook een koppeling met instelbare wrijving in zitten, maar mogelijk is het een pak gewichten dat opgetrokken wordt. Ik kan het aan het fotootje niet zien.

Maakt mogelijk uit ivm knik van de stangen, vandaar de vraag.
Anton_v_U

Ik heb ooit vrij fanatiek met die dingen getraind. Het idee is dat je het gewicht kunt verhogen of verlagen door er van die platte gewichten op te leggen of af te halen.

Afbeelding

Michel Uphoff
Moderator

Ja, deze foto is duidelijker.

Probleem is natuurlijk de knikbelasting, want die is zeer sterk afhankelijk van de rechtheid van de buizen.
klazon
Pluimdrager

RvM schreef: .....nog dunner dus dan de cv-buizen met wanddikte van 2mm die ik van plan ben te gebruiken.
CV buizen met diameter 22 mm hebben een wanddikte van 1,25 mm.
RvM

Anton_v_U schreef: Ik heb ooit vrij fanatiek met die dingen getraind. Het idee is dat je het gewicht kunt verhogen of verlagen door er van die platte gewichten op te leggen of af te halen.

Afbeelding

Dat is idd hoe het werkt. Je kunt mbv een metalen pin het gewicht instellen. Alle gewichten boven die pin gaan omhoog als aan de kabel getrokken wordt.

klazon schreef: CV buizen met diameter 22 mm hebben een wanddikte van 1,25 mm.

Ik was in de veronderstelling dat dit 2mm was. Maar die buizen worden waarschijnlijk niet contructief gebruikt. Als de belasting te groot wordt voor de 2 (of 4) bevestigingspunten aan de muur denk ik dat ik een soort van schoor-contructie laat lassen. Al zou het natuurlijk mooi zijn als dit niet nodig is.

Terug naar “Klassieke mechanica”